grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Spore zmiany na Garbarach

- Buspas na Garbarach w połączeniu z nowym trzecim pasem na Jana Pawła II jest dzisiaj częścią dobrze przygotowanej i profesjonalnie wdrażanej polityki, dzięki której stworzymy przyjazne mieszkańcom centrum Poznania - ocenia radny Marek Sternalski, szef klubu radnych KO.

Fot. ZDM Poznań - grafika artykułu
Fot. ZDM Poznań

Radny Sternalski uczestniczył we wspólnej konferencji prasowej z wiceprezydentem Mariuszem Wiśniewskim i dyrektorami: Zarządu Transportu Miejskiego - Janem Gosiewskim oraz Zarządu Dróg Miejskich - Krzysztofem Olejniczakiem.

Buspas na ul. Garbary zostanie wydłużony. Ulica zyska także nową nawierzchnię i zieleń. Na ul. Jana Pawła II powstanie dodatkowy pas od ronda Śródka, który będzie alternatywą dla Garbar.

Po ul. Garbary poruszają się cztery linie autobusowe: 174, 176, 190 i 603. W dni powszednie wykonują 233 kursy dziennie przewożąc około 15 tysięcy pasażerów. Trasa linii 174 jest jedną z najdłuższych w Poznaniu. Przebiega przez centrum i obsługują ją w większości najnowsze autobusy elektryczne.

Według rozkładu linie te powinny pokonać odcinek między przystankami Małe Garbary a AWF w 5 minut. Opóźnienia sięgają jednak od 2 do 5 minut. Zdarzają się również ekstremalne sytuacje, kiedy autobus na Garbarach stoi nawet 10 minut. Wprowadzenie buspasa pozwoli zminimalizować rozbieżności pomiędzy rozkładowym a rzeczywistym czasem przejazdu.

Obecnie na ul. Garbary można korzystać z buspasa zaczynającego się za ul. Długą i dochodzącego do skrzyżowania z ul. Krakowską. W celu usprawnienia komunikacji publicznej w Poznaniu wyznaczony zostanie kolejny odcinek buspasa wraz ze śluzami autobusowymi. Będzie się on rozpoczynać w rejonie przystanku Małe Garbary za skrzyżowaniem ulic Małe Garbary-Estkowskiego. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Garbary będzie liczyć ok. 800 m, a wraz z dotychczasowym odcinkiem łączna długość z preferencjami dla transportu publicznego wyniesie prawie 1100 m. Dopuszczone do ruchu po buspasie będą: taksówki, pojazdy służb miejskich i elektryczne, a także rowery, motocykle oraz motorowery.

Dla samochodów przeznaczony będzie pas jezdni o szerokości 3 metrów. Nastąpi ograniczenie prędkości do 30 km/h na całej długości, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie). Na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.

Przed wprowadzeniem nowej organizacji ruchu naprawiony zostanie stan nawierzchni całej jezdni ul. Garbary - na odcinku gdzie pojawi się buspas. Poprawi się również jakość przestrzeni ulicy. Od ul. Wielkiej do placu Bernardyńskiego pojawi się zieleń w donicach oraz ławki na wzór rozwiązań z ul. Ratajczaka oraz aktualnie realizowanych na ul. Paderewskiego i Wielkiej. Na wiosnę zazieleni się też przystanek autobusowy Małe Garbary.

Na ul. Grobla (pomiędzy ul. Garbary a ul. Mostową) wyznaczone będą bezpieczne, równoległe miejsca postojowe po obu stronach ulicy. Bezpieczniej dla pieszych będzie na skrzyżowaniu ul. Wodnej i placu Kolegiackiego. Nastąpi tam zwężenie geometrii skrzyżowania. Zgodnie z aktualnymi przepisami wyznaczone będą miejsca dla niepełnosprawnych oraz koperty dla dostaw. Pierwsze prace - przy sprzyjających warunkach atmosferycznych - rozpoczną się w lutym lub marcu. Buspas zostanie uruchomiony przed wakacjami.

Radny Marek Sternalski zauważa, że projekt jest elementem szerszej koncepcji stawiania na komunikację zbiorową i polepszania jakości przestrzeni w mieście. Podobnie jak wcześniej ul. Ratajczaka i Św. Marcin, teraz Garbary to nie pojedyncze działania, ale kompleksowa polityka. Sternalski zwraca też uwagę, że po raz pierwszy od wielu lat zwiększyła się liczba mieszkańców śródmieścia.

Alternatywa dla Garbar

Żeby stworzyć kierowcom alternatywę dla przejazdu przez ul. Garbary na równoległej do niej ulicy Jana Pawła II powstanie dodatkowy, trzeci pas od ronda Śródka w kierunku ul. Baraniaka. Zostanie on wytyczony od dworca autobusowego do wysokości budynku Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego.

Obecnie ulica, która jest ważnym elementem I i II ramy komunikacyjnej, posiada w tym miejscu dwa pasy do jazdy prosto oraz jeden wyznaczony do skrętu do PCSS. Jadący ul. Wyszyńskiego będą też mieli do dyspozycji dwa pasy do skrętu w prawo w ul. Jana Pawła II (obecnie jest tylko jeden). Dzięki nim oraz utworzeniu trzeciego pasa poprawi się bezpieczeństwo i płynność przejazdu. Kierowcy nie będą musieli zmieniać pasa ruchu na krótkim odcinku na wysokości dworca autobusowego, tylko wykonać ten manewr bezpiecznie na dłuższym odcinku drogi.

Rozpoczęcie prac na ul. Jana Pawła II planowane jest na początek marca. Do Wielkanocy nie będą one generowały utrudnień. Wszystkie roboty mają zakończyć się w kwietniu.

oprac. red.

Zobacz także: