grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Miasto stara się o środki zewnętrzne

Lista projektów, które mają szansę uzyskać dofinansowanie zewnętrzne jest długa. Na pierwszy ogień idzie system parkingów Park&Ride. Ale to nie wszystko, bo są w tym inwestycje tramwajowe, ale też m.in. węzeł komunikacyjny z bezkolizyjnym przejazdem do Plewisk.

fot. Poznańskie Inwestycje Miejskie - grafika artykułu
fot. Poznańskie Inwestycje Miejskie

Listę projektów inwestycyjnych na które miasto stara się o dotację zewnętrzną przedstawiono radnym z Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej. Jeśli dotacje uda się pozyskać, będą to głównie środki unijne, ale jest także szansa na miliony dotacji z budżetu państwa.

Pieniądze na rondo Rataje nie przepadły

W związku z tym, że w ostatnim czasie miastu nie udało się uzyskać oczekiwanego wsparcia unijnego m.in. na przebudowę ronda Rataje radni chcą otrzymywać raz w miesiącu informacje z postępu prac nad wnioskami o zewnętrzne dofinansowanie miejskich inwestycji. - Z programów z których można było uzyskać olbrzymie pieniądze dostajemy po parę milionów. Ciągle słyszymy, że miasto będzie uzupełniać wnioski itp. ale coś jest nie tak - mówił Tomasz Lipiński, przewodniczący komisji.

- Dokumentacje były przygotowane poprawne, ale w trybie konkursowym są ocenianie różne elementy, nie na wszystko mamy wpływ -tłumaczył Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni. - W przypadku Ronda Rataje sytuacja jest bardziej skomplikowana, ale ten wniosek będzie ponowiony, te pieniądze nie przepadły. Uruchamiamy wszystkie procedury w trybie jak najpilniejszym. - dodał. Ponieważ Urząd Marszałkowski wyznaczył teraz trzy terminy składania wniosków (w  poprzednich latach były dwa), to urzędnicy dopiero w drugim z nich chcą złożyć poprawiony wniosek na przebudowę ronda Rataje. Wnioskują  w nim by inwestycja, która ma kosztować  151 mln zł, została dofinansowana kwotą 1 01 mln zł. Od 18 stycznia ten projekt ma też już decyzję środowiskową, której wcześniej brakowało.

Będą parkingi Park&Ride

W pierwszym terminie urzędnicy chcą jednak zgłosić projekty, które nie wymagają decyzji środowiskowej, a są to plany budowy parkingów Park&Ride. Cały projekt budowy parkingów przy węzłach komunikacyjnych jest podzielony na trzy etapy. W pierwszym, na który dotacja jest już przyznana, ma powstać parking przy ul. Szymanowskiego. To pilotażowy parking, który ma kosztować 4,5 mln zł, a dotacja wyniesie 3 mln zł, jego realizacja odbędzie się w systemie "zaprojektuj i wybuduj".

Drugi etap, w którym urząd będzie składał wniosek, to parkingi przy stacjach PKP Karolin, Strzeszyn i Podolany (stacja ma być odbudowana), oraz przy rondzie Starołęka i przy ul. św. Michała. Koszt tej inwestycji to 20 mln zł, a wnioskowana dotacja to 15 mln zł. To właśnie budowa tych parkingów nie wymaga decyzji środowiskowej. Trzeci etap projektu P&R, to parkingi wielopoziomowe na pętlach tramwajowych Górczyn, Miłostowo i Starołęka, ich szacowany koszt to 50 mln zł, a wnioskowana dotacja to 42,5 mln zł. Ten trzeci etap wymaga już uzyskania decyzji środowiskowej, dlatego wniosek o dotację będzie składany w terminie późniejszym.

Bezkolizyjnie do Plewisk

Urzędnicy przygotowali także kolejne wnioski o dotację. Jest wśród nich przebudowa ul. Gdyńskiej poza granicami miasta do wysokości wjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków, szacowana wartość to 38 mln zł, a dotacja wnioskowana jest na 12 mln zł. Kompletny wniosek złożony będzie w marcu

Kolejny duży projekt to budowa węzła komunikacyjnego na skrzyżowaniu ul. Grunwaldzkiej i trasy kolejowej Warszawa-Berlin. Ma tam powstać węzeł komunikacyjny z najprawdopodobniej wiaduktem umożliwiającym przejazd do Plewisk. To inwestycja, która będzie realizowana wspólnie z Gminą Komorniki i Powiatem Poznańskim.  Jej szacowana wartość to 180 mln zł, a wniosek dofinansowania ma wynieść 125 mln zł.

Radni na tej samej komisji zaopiniowali pozytywnie uchwałę o porozumieniu z Gminą Komorniki. W jego efekcie określone zostanie dokładnie zakres finansowania poszczególnych stron. Dokument umożliwi również rozpoczęcia prac nad dokumentacją przedprzetargową.  - Planujemy przetarg w systemie "zaprojektuj i buduj" w roku 2018, budowa  o ile miasto uzyska dofinansowanie jest możliwa najwcześniej w latach 2019-2020 - mówił Jan Gosiewski.

Duży projekt o dofinansowanie, którego zabiega też miasto to przebudowa węzła Lechicka/Naramowicka. Całość ma kosztować 244 mln zł, a wnioskowana dotacja to 121 mln zł. Obecnie projekt ten jest na liście rezerwowej projektów czekających na środki UE.

Wnioski na trasy tramwajowej

Oprócz pieniędzy na budowę infrastruktury drogowej miasto złożyło już wnioski z obszaru transportu publicznego. Dotyczą one remontów i rozbudowy sieci tramwajowej. Miasto chce uzyskać dotację na przebudowę trasy od ul. Kórnickiej do ronda Żegrze, remont trasy tramwajowe w ul. Dąbrowskiego od rynku Jeżyckiego do ul. Żeromskiego oraz na modernizację trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice. Wniosek o dotacje na budowę nowej trasy tramwajowej dotyczy tramwaju na Naramowice. Pierwszy etap tej inwestycji ma powstać na odcinku od pętli Wilczak, a końcowa pętla ma się znaleźć przy ul. Błażeja.

Szansa na pieniądze od państwa

Choć największe środki miasto będzie mogło uzyskać z funduszy unijnych, to jest możliwe dofinansowanie także z rezerwy budżetu państwa. W ubiegłym roku rząd przekazał miastu 26 mln zł na budowę estakady katowickiej, w tym roku urzędnicy będą wnioskować ponownie na tą inwestycję o kwotę 24 mln zł. Na rok 2018 przygotowywany jest wniosek o dofinansowanie przez budżet państwa budowy nowej nitki Mostu Lecha.

Jan Gładysiak/ biuletyn.poznan.pl