grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Poznań integruje transport z kolejną gminą, tym razem Kleszczewo

Zarząd Transportu Miejskie prowadzi negocjacje ws. integracji transportu z gminami otaczającymi Poznań. Ostatnią, z którą nie było do tej pory żadnego porozumienia była gmina Kleszczewo. Od 1 listopada ma się to zmienić. Zyskają nie tylko mieszkańcy tej gminy, ale też mieszkańcy Szczepankowa i Spławia, którzy zyskają większą liczbę linii autobusowych.

Autobusy komunikacji gminy Kleszczewo fot. kleszczewo.pl - grafika artykułu
Autobusy komunikacji gminy Kleszczewo fot. kleszczewo.pl

To ostatnia gmina, która nie ma zintegrowanej komunikacji z Poznaniem, teraz to się zmieni: Zarząd Transportu Miejskiego zakończył już negocjacje z gminą Kleszczewo. Według planu integracja z tą gminą miała by nastąpić od 1 listopada. Radni z Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej wydali opinię pozytywną dla całego pakietu uchwał dotyczących porozumienia z gminą Kleszczewo, ale także gminą Kostrzyn, bo jedna linia przejeżdża po jej terenie.

Włączone do systemu ZTM będą te linie, które jeżdżą z ronda Rataje, a więc 431, 432 i 435. Po integracji pojawiły by się natomiast nowe linie, które Kleszczewo będzie organizować samodzielnie, a które obsłużą dalszą część gminy.  W efekcie integracji zmieni się także rozkład jazdy linii 54, bo autobusy jeżdżące do Kleszczewa będą zatrzymywać się na wszystkich przystankach w Poznaniu więc trzeba to uwzględnić w rozkładzie linii 54. To poprawi szczególnie sytuację mieszkańców Szczepankowa i Spławia, bo przybędą im nowe linie z których będą mogli korzystać na biletach ZTM.

Finansowanie linii będzie tak rozłożone, że za przewóz na terenie miasta będzie płacić budżet Poznania, a za teren gminy Kleszczewo, Kostrzyn i Swarzędz poszczególne gminy. Cała gmina Kleszczewo będzie należała do strefy B. Po tej integracji ZTM będzie organizował już ponad 50 linii podmiejskich.

Oprócz integracji z gminą Kleszczewo, radni zgodzili się też na zmianę porozumienia z gminą Tarnowo Podgórne, dzięki której po terenie gminy będzie jeździć linia nocna, a linia 811 zostanie wydłużona do Sierosławia.

Pozytywnie zaopiniowano również projekt uchwały radnego Mateusza Rozmiarka. Przewiduje on, że wszyscy studenci studiów doktoranckich, będą mogli korzystać z biletów ulgowych. Obecnie takie uprawnienie mają jedynie ci doktoranci którzy studiują w Poznaniu. - Takie rozwiązanie jest w większości dużych miast w Polsce - mówił radny. - Nie ma powodu by w Poznaniu tak niebyło zwłaszcza, że koszt tych zmian nie będzie wielki - uważa radny. ZTM jest przeciwny temu pomysłowi m.in. dlatego, że trudno jest zweryfikować skalę zjawiska.

Jan Gładysiak