W przyszłym roku według planowanego budżetu Zarząd Transportu Miejskiego ma mieć dochody w wysokości 182 mln zł, a wydatki w kwocie 610 mln zł. Takie informacje przedstawiono radnym z Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej na jej ostatnim posiedzeniu. Oprócz tego do budżetu ZTM wpłynie 41 mln zł z dotacji od gmin, które powierzyły swój transport miastu Poznań.
Na remonty torowisk zarezerwowano 26 mln zł, czyli jeszcze więcej niż w tym roku. W przyszłym roku ma być gotowy nowy Punkt Obsługi Klienta w wyremontowanym Dworcu Zachodnim, pojawić się ma też 20 nowych stacji rowerów miejskich, których lokalizacje są już wstępnie wybrane. Liczba punktów sprzedaży biletów dobije do 300 (przybędzie 7), a liczba biletomatów do 90 (przybędzie 6).
Miasto planuje też rozdzielić inwestycję tramwajową na Wildzie na dwie części. Dzięki temu już w 2019 miałaby być przeprowadzona przebudowa torowiska w ul. Wierzbięcice, a dalszy ciąg trasy na Wildzie w następnych latach. Na późniejszy termin przesunięta będzie natomiast przebudowa torowiska w ul. Dąbrowskiego od ul. Żeromskiego do ul. Prusa. Miasto chce bowiem połączyć to zadanie z gruntowną przebudową płyty Rynku Jeżyckiego oraz torowiska w ul. Kraszewskiego. Największą inwestycją, która rozpocznie się w przyszłym rok będzie gruntowna przebudowa trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj oraz połączona z tym projektem budowa nowego odcinka od ronda Żegrze w ulicę Unii Lubelskiej. Miasto ma wydać na ten cel łącznie 184 mln zł.
Miasto chce być przygotowane także na możliwość pozyskania dodatkowych środków unijnych, które mogą pojawić się w ciągu roku. W tym obszarze chodzi przede wszystkim o projekt budowy linii tramwajowej na os. Kopernika. W tej kategorii pojawiają się także zupełnie nowe projekty. Pierwszy to przedłużenie linii tramwajowej z pętli Dębiec w kierunku Klinu Dębieckiego, gdzie znajdują się osiedla mieszkaniowe. Drugi to budowa nowego przystanku kolejowego Poznań Druskiennicka wraz z węzłem przesiadkowym. Projekt ten jest powiązany z mającą ruszyć w przyszłym roku koleją aglomeracyjną.
Jan Gładysiak