grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Przystanki dla prywatnych przewoźników

Zarząd Transportu Miejskiego chce zmienić zasady udostępniania przystanków, którymi zarządza prywatnym przewoźników. Zarządowi chodzi o to by uporządkować obecną sytuację. Radni zajęli się też autobusem na kampus Morasko oraz debatowali i kolorze elementów infrastruktury w Poznaniu.

Zasady korzystania przez operatorów i przewoźników z dworców i przystanków chce zmienić ZTM, o czym poinformowano radny na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej i Polityki Mieszkaniowej 8 lipca.  Chodzi przede wszystkim o tych komercyjnych przewoźników którzy są do tego nieuprawnieni,  a mimo to zatrzymują się na przystankach lub dworcach, korzystają z buspasów, lub zbyt długo oczekują na pętlach zajmując miejsce.

Dlatego ZTM chce przydzielić im niektóre przystanki, a na pozostałych zabronić im z nich korzystać.  Oprócz przystanków tacy przewoźnicy będą mieli swój peron na dworcach, tak by nie blokowali przewoźników z ZTM. Takich przystanków będzie 415 z 1118 funkcjonujących normalnie. Natomiast operatorzy ZTM będą się mogli zatrzymywać wszędzie. Co ważne te wyznaczone przystanki i miejsca na dworach są poza centrum. Jedynym miejscem w centrum gdzie będą mogli się zatrzymać jest dworzec PKS. Podobne rozwiązanie zastosowano w wielu dużych miastach w Polsce. Uchwała jednak nie uzyskała opinii radnych.

Oprócz tego radni wbrew ZTM poparli pomysł zgłoszony przez władze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na przedłużenie linii autobusowej nr 98 w głąb kampusu na Morasku. Obecnie autobusy dojeżdżają tylko do Wydziału Matematyki i tam nawracają. Władze UAM i studenci oczekują, że autobus będzie dojeżdżał, aż do Wydziału Historycznego. ZTM był temu przeciw, bo jego zdaniem spowolni to ruch na tej linii, a ponadto ich zdaniem szybciej będzie studentom dojść pieszo z pętli na os. Sobieskiego. Radny Łukasz Mikuła podniósł natomiast sprawę szybkiego utwardzenia ulicy biegnącej od Dworca Jana III Sobieskiego na kampus od strony Wielkopolskie Centrum Zaawansowanych Technologii. Na razie jednak nie ma takich planów.

Natomiast pozytywnie radni zaopiniowali zmiany w stawkach z zajmowanie pasa drogowego. Zmiana której chce Zarząd Dróg Miejskich jest potrzebna do tego by można było naliczać opłatę dla ZKZL, który będzie najmował powierzchnię usługową pod rondem Kaponiera.

Radni podczas komisji rozmawiali też o propozycji radnego Michała Grzesia na uchwałę przewidującą konsultacje nad kolorystką infrastruktury w przestrzeni miasta. Radnemu nie podoba się kolor grafitowy, jaki od dwóch lat jest wprowadzany. Miejski plastyk Piotr Libicki jest przeciwny tej uchwale, gdyż jego zdaniem było by to zaprzepaszczenie wykonanej już pracy. Plastyk jest jednak otwarty na modyfikację malowania np. przystanków lub słupków. Chodzi głównie o wprowadzenie elementów, które sprawią, że obiekt będzie bardziej zauważalny dla mieszkańców np. odblaski na słupkach, lub jakiś kolor przełamujący szarą barwę wiaty przystankowej. Dlatego komisja udzieliła uchwale Michała Grzesia pozytywną opinię.

(jg)