grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Od soboty tramwajem na Franowo

Tłumy poznaniaków przywitały oklaskami pierwszy tramwaj na trasie do pętli na Franowie. Były przemówienia i tort. Po uroczystym otwarciu do tunelu wjechała na regularny ruch linia nr 16.

Tunel na Franowo - grafika artykułu
Tunel na Franowo

Był tort i tłumy mieszkańców Poznania. Pierwszy tramwaj przejechał trasą koło godziny 17-ej powitany przez poznaniaków oklaskami na podziemnym przystanku Piaśnicka/Rynek. Zpierwszymi pasażerami dojechał na pętle na Franowie, gdzie na scenie pokrojono tort w kształcie tunelu tramwajowego. Uroczystego otwarcia dokonał prezydent Ryszard Grobelny. Inwestycję Poznaniowi, przekazał prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 Andrzej Nowakowski, która prowadziła w imieniu miasta tą budowę.

Choć inwestycja w sensie budowlanym zakończyła się w czerwcu to od tego czasu trwały odbiory. Były z nimi problem ponieważ w polskim prawie brak norm dla tunelów tramwajowych. - Z tego powodu wybudowaliśmy tunel według norm amerykańskich - wyjaśniła Krystyna Rakowska, wiceprezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, która inwestycje realizowała. Ostatecznie uzyskano wszystkie zgody i od kilku dni MPK szkoli już swoich motorniczych i pracowników do obsługi nowego torowiska.

Trasa o długości 2,5 km na odcinku prawie kilometra biegnie w tunelu, tramwaje zatrzymają się na sześciu przystankach Os. Lecha, Piaśnicka (w tunelu), Kurlandzka (w tunelu), Centrum Handlowe M1, Szwajcarska, pętla Franowo. Wszystkie sa dostępne dla osób niepełnosprawnych, a od stycznia pojawią się na nich biletomaty na które już są gotowe miejsca. Wtedy bowiem ZTM rozstrzygnie przetarg na nowe automaty biletowe.

- Pętla na Franowie będzie skomunikowana z autobusami, jest też tak wybudowana żeby w przyszłości mógł tam  być przystanek kolejowy - wyjaśnił Gerard Masłowski, który nadzorowal projekt z ramienia inwestora. Prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012 Andrzej Nowakowski cieszy się z nowej trasy - jesteśmy dumni z tej inwestycji, jej skala jest porównywalna tylko z przebudować Kaponiery. Wjadą tam wszystkie rodzaje tramwajow jeżdżące po Poznaniu, aby mogły dojechać do budowanej zajezdni tramwajowej - zauważył. Łączny koszt budowy trasy to 266 mln zł, z czego 100 mln pochodzi ze środków europejskich.

Na razie po trasie jeździ linia nr 16. - Całkowita zmiana przebiegu linii tramwajowych nastąpi 3 września, wtedy pojedzie oprócz 16-stki też linia nr 18 i 1. Wtedy też zmieni się przebieg lini autobusowych, ktore będą dowozić pasażerów do przystanków - poniformował Rafał Kupś, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. (jg)