grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Umowa na budowę tramwaju na Naramowice podpisana

Najważniejsza dla mieszkańców północnego Poznania inwestycja wkracza w etap realizacji. Podpisano umowę z generalnym wykonawcą budowy trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu oraz budowy węzła komunikacyjnego Nowa Naramowicka.

fot. Poznan.pl - grafika artykułu
fot. Poznan.pl

Wykonawcą trasy tramwajowej na Naramowice jest wybrane w postępowaniu przetargowym konsorcjum, w którego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

- Chciałbym przede wszystkim podziękować dwóm osobom, dzięki których determinacji ten projekt jest bardzo profesjonalnie przygotowany. Przede wszystkim Maciejowi Wudarskiemu, mojemu zastępcy. Wiem ile włożył w to trudu i bardzo się cieszę, że nie uległ presji mieszkańców, a szczególnie mediów, by przyspieszyć prace przygotowawcze. Właśnie dobre przygotowanie, jak np. w przypadku estakady katowickiej, pozwalało na sprawne realizowanie inwestycji.  Drugą osobą, dzięki której ten projekt nie byłby tak dobrze przygotowany, był prezes PIM Paweł Śledziejowski - mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. - To był i jest priorytetowy projekt dla Poznania. Liczę, że wykonawcy udźwigną ten ciężar, bo oczekiwania społeczne są bardzo duże.

Inwestycja realizowana w formule "projektuj - buduj" będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad 155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóch projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszy z nich to "Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu", drugi - "Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu".

Efektem realizacji tych projektów będzie torowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymi i skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków.

Przebudowana zostanie istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna na pętli Wilczak. Od pętli do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty - drogowy oraz tramwajowy. Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniej strony nowo projektowanej ul. Nowa Naramowicka.

Powstanie nowy układ drogowy, a istniejący - w związku z włączeniem tramwaju - zostanie przebudowany. Takie zmiany pojawią się m.in. na skrzyżowaniu ulic Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. Ulica Naramowicka - od ul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej - zyska nową nawierzchnię, zaś na odcinku od ul. Serbskiej do węzła Naramowicka zostanie kompleksowo przebudowana. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania ulicy Naramowickiej z Serbską, a także z ulicami Czarna Rola, Włodarską i Ziarnistą.

W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania ulic Naramowickiej z Lechicką powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Od tego miejsca do ul. Błażeja, na zachód od obecnej Naramowickiej, przebiegać będzie ul. Nowa Naramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami: Sarmacką i Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ul. Nowa Stoińskiego - od ul. Jasna Rola do Naramowickiej. Przebudowa dotknie również skrzyżowania ulicy Lechickiej z ul. Murawa oraz Naramowickiej z ul. Dworską.

Całość uzupełni nowe zagospodarowanie terenu związanego z infrastrukturą pasażerską i pieszo-rowerową, a także zielenią i małą architekturą.

RB, jg