grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Remontują trasę Maltanki

Kolejka Parkowa Maltanka w tym roku obchodzi swoje 45. urodziny. MPK szykuje dla niej prezent za 4,5 mln zł. To największy od lat remont trasy, który już się rozpoczął. Wymienione zostanie w wielu miejscach torowisko i przebudowane będą stacje.

fot. Poznan Film Commission - grafika artykułu
fot. Poznan Film Commission

O remontach tras tramwajowych, na które miasto wyda najwięcej pieniędzy od lat jest głośno z powodu zmian dla pasażerów. Tymczasem o innym remoncie za miliony jest ciszej. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne realizuje już od 18 września remont trasy Kolejki Parkowej Maltanka.

17 września kolejka Maltanka wyjechała po raz ostatni w tym sezonie, aby wozić pasażerów wzdłuż jeziora Maltańskiego do Nowego ZOO. W ten sposób kolejka zakończyła swój jubileuszowy sezon, bo Maltanka wozi już pasażerów po torach od 45 lat. Następnego dnia na trasę wkroczyły ekipy remontowe.

- W poniedziałek, 18 września przystąpiliśmy do kompleksowego remontu całego 3,5 - kilometrowego torowiska. W ciągu ostatnich kilkunastu lat  wykonywaliśmy tylko prace doraźne, których konieczność wynikała z bieżącej eksploatacji - informuje Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK Poznań.

Tym razem prace będą kompleksowe, będzie ingerencja podłoże, wymiana podkładów i układanie nowych szyn. Pojawią się nowe rozjazdy, zwrotnice i inne elementy infrastruktury torowej, zmieni się także nawierzchnia przystanków.

- Ten generalny lifting fundujemy kolejce na jej 45 urodziny, które przypadły właśnie w tym roku. Dzięki remontowi nasza zacna kolejka nabierze nowego blasku choć nigdy nie będzie jeździć z prędkością Pendolino, bo cały jej urok polega na nieśpiesznym podróżowaniu - mówi Iwona Gajdzińska

Maltanka jak niemal każda wąskotorówka jest unikalna jeżeli chodzi wiele parametrów technicznych, dlatego niemal wszystkie elementy potrzebne do przeprowadzenia remontu wykonywane są na indywidualne zamówienie. To powoduje też wysoki koszt remontu który ma kosztować ok. 4,5 mln zł. Prace będą prowadzone do zimy, na wiosną inwestycja ma się zakończyć, żeby kolejka powróciła na swoją trasę z początkiem nowego sezonu.

Jan Gładysiak