grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Seniorzy zaangażowanymi konsumentami

W jaki sposób przemysł spożywczy powinien odpowiadać na zapotrzebowanie konsumentów w wieku senioralnym? Propozycje w tej sprawie ma wypracować specjalny projekt realizowany między innymi przez poznańskie instytucje naukowe, w którym uczestniczą również sami seniorzy.

Fot. materiały organizatorów - grafika artykułu
Fot. materiały organizatorów

- W Polsce mamy już ponad 6 milionów mieszkańców powyżej 65 roku życia. Dotarciem do nich interesują się firmy farmaceutyczne i kosmetyczne, ale wydaje się, że o tym segmencie rynku zapomniały firmy spożywcze. Brakuje żywności dedykowanej dla seniorów, dostosowanej do ich specyficznych potrzeb, uwarunkowań zdrowotnych czy możliwości zakupowych. Tę lukę chcą wypełnić naukowcy Wydziału Ekonomiczno-Społecznego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu realizując projekt "Laboratoria Zaangażowania Konsumentów", będący częścią międzynarodowego przedsięwzięcia "RIS Consumer Engagement Labs". Podmioty odpowiedzialne za realizację Laboratoriów Zaangażowania Konsumentów (LZK) w Polsce: Wydział Ekonomiczno-Społeczny Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu; producent żywności - Folwark Wąsowo; startup biotechnologiczny - Cofactor; dystrybutor - Gminne Składy Sp. z o.o.; Poznański Park Naukowo-Technologiczny; Uniwersytet Warszawski; EIT Food.

Ideą projektu jest wypracowanie innowacyjnego produktu poprzez bezpośredni kontakt różnych podmiotów rynku żywnościowego z grupą docelową - osobami 65+. W dniach 10 i 17 października, w Poznańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbyły warsztaty z seniorami, prowadzone przez pracowników Wydziału Ekonomiczno-Społecznego UPP.

W efekcie 2-dniowych warsztatów seniorzy w formie prezentacji przedstawili przedsiębiorstwom 9 wyselekcjonowanych koncepcji produktowych, które mają szansę stać się podstawą dla nowych produktów. - Na bazie pomysłów zaproponowanych przez seniorów powstanie nowy produkt spożywczy, który zostanie wyprodukowany przez Folwark Wąsowo w kooperacji ze firmą Cofactor, jego dystrybucją zajmą się Gminne Składy Sp. z o.o. Z kolei UPP i PPNT będą wspierały dalszy rozwój koncepcji produktu w sferze badań i decyzji strategicznych - mówi dr Anna Wielicka- Regulska z Uniwersytetu Przyrodniczego.

Magdalena Zatorska z Uniwersytetu Warszawskiego, która zajmuje się wdrożeniem koncepcji "RIS Consumer Engagement Labs" zapowiedziała, iż na rok 2020 zaplanowane jest 6 kolejnych edycji warsztatów. W tym roku powołano 4 konsorcja: w Polsce, Portugalii, Hiszpanii i na Litwie. Warsztaty prowadzone w Poznaniu wystartowały jako pierwsze.

oprac. red.