grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Warto wrócić nad Wartę

Projekt Wartostrady - szlaku pieszo-rowerowego, który mógłby powstać wzdłuż brzegów Warty - zainteresował radnych z Komisji Ochrony Środowiska.

Warta w Poznaniu (fot. C. Omieljańczyk) - grafika artykułu
Warta w Poznaniu (fot. C. Omieljańczyk)

Prezentację poświęconą tej inicjatywie przedstawił na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska w dniu 17 listopada Leszek Kurek, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska.

Główna idea przedsięwzięcia sprowadza się do stworzenia szlaku spacerowego, z którego oprócz pieszych mogliby korzystać również rowerzyści. W wielu innych projektach przywracania Warty Poznaniowi proponuje się niekiedy inwestycje zakrojone na szeroką skalę - na przykład budowanie nad rzeką bulwarów. W obecnej sytuacji finansowej Miasta trudno jednak założyć, że realizacja takich pomysłów byłaby realna w możliwej do przewidzenia przyszłości. Z tego też względu projekt Wartostrady ma duże szanse powodzenia. Zakłada stworzenie nad Wartą asfaltowych ścieżek, które prowadziłyby od Mostu Lecha na północy do Mostu Przemysła I na południu. W przyszłości, w miarę możliwości finansowych, można byłoby je oczywiście przedłużyć.

O tym, że taki szlak bardzo przydałby się w Poznaniu, mogą świadczyć tłumy ludzi już dzisiaj spacerujących nad Wartą, a także ogromne zainteresowanie, jakie budzą takie szlaki w innych miastach. Podobne rozwiązanie sprawdza się zresztą nad Jeziorem Maltańskim. Poza atutami komunikacyjnymi istotne są też walory krajoznawcze takiej trasy. W granicach Poznania, nad Wartą, znajdują się naprawdę piękne tereny, które jednak są dzisiaj praktycznie niedostępne dla spacerowiczów.

Za rozpoczęciem budowy Wartostrady przemawia jeszcze jedno: rzeczywista i w miarę szybka odpowiedź na apel o powrót Poznania nad rzekę. Szlak mógłby powstawać w odcinkach, z wykorzystaniem istniejących ścieżek oraz budowli przeciwpowodziowych. Trzeba będzie oczywiście pamiętać o tym, że w dużej części są to tereny zalewowe i nie jest możliwe budowanie na nich trwałej infrastruktury. Później trzeba też będzie pamiętać o kosztach naprawiania ewentualnych szkód, jakie może wyrządzić nurt rzeki przy bardzo wysokim poziomie wody. W kilku przypadkach trzeba też będzie wyjaśnić sprawy terenowo-prawne, bowiem nie wszystkie grunty, przez które ma przebiegać szlak, należą do Miasta.

Konieczne też będzie znalezienie środków finansowych na to przedsięwzięcie. Zgodnie z szacunkami koszt wykonania 1 km takiej ścieżki wyniesie od 0,8 do 1,2 mln zł. O ile w ocenie radnych miejskich i osiedlowych, uczestniczących w dyskusji na temat zaproponowanego projektu, Wartostrada jest tym, co rzeczywiście bardzo przydałoby się w tej części Miasta,  o tyle nadal nie wiadomo, skąd wziąć pieniądze, by ten pomysł mógł być sukcesywnie realizowany. W projekcie przyszłorocznego budżetu Miasta na Wartostradę praktycznie nie zaplanowano środków.

W czasie dyskusji wskazano kilka odcinków - przy ul. Nadbrzeże, przy ul. Ewangelickiej, wzdłuż Cybiny - w odniesieniu do których już w przyszłym roku mogłyby być prowadzone prace projektowe lub budowlane. Radni postanowili, że będą w budżecie szukać pieniędzy na te zadania. (co)