Zarząd Dróg Miejskich przygotował zmiany w uchwale regulującej opłaty za zajęcie pasa drogowego. Jak tłumaczyła podczas sesji Rady Miasta Katarzyna Bolimowska, dyrektor ZDM, chodzi o uporządkowanie prawne szczególnie kwestii słupów reklamowych. Do tej pory te nośniki reklam nie był uwzględniane w stawkach opłat, zamiast tego opłata wynikała z ich dzierżawy. Aby to uporządkować wpisuje się je do uchwały, a wysokość opłaty będzie zależeć od rodzaju drogi przy której słup się znajduje.
Dodatkowo w uchwale przewiduje też inną stawkę dla miejsc (tablice, słupy) na których będzie można wywieszać ogłoszenie przez mieszkańców i jednostki miejskie. W tym wypadku stawka opłaty wynosić będzie 1 gr za metr kwadratowy na miesiąc. Taka niska stawka ma usankcjonować nośniki już istniejące, a równocześnie zachęcać do ich stawiania, by mieszkańcy i jednostki miejskie mieli możliwość umieszczania na nich swoich ogłoszeń. Opłatę te ponosić będzie operator tablicy, a nie ogłaszający się.
Rada Miasta zmienione stawki uchwaliła, jednak dyskusja w czasie sesji dotyczyła głównie pomysłu by podmiotem zarządzającym reklamą, która znajduje się na miejskich terenach były Międzynarodowe Targi Poznańskie. Chodzi szczególnie o te nośniki reklamowe znajdujące się w pasie drogowym oraz np. wiaty przystankowe. Urzędnicy tłumaczą ten pomysł chęcią skupienia zarządzania tym obszarem w jednej instytucji i dzięki temu podniesienie estetyki i jakości tych nośników.
Nie wszyscy radni podzielają ten pomysł, apelują o to by była to decyzja Rady Miasta, oraz wskazują na wątpliwości prawne co do powierzenie targom tego zadania bez przetargu.
Jan Gładysiak
© Wydawnictwo Miejskie Posnania