grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Tunel do Plewisk coraz bliżej

Węzeł Grunwaldzka uzyskał decyzję środowiskową. Pozwala ona na ubieganie się o unijne dofinansowanie tej inwestycji oraz pozwolenie na budowę - informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. Na granicy Poznania i Plewisk powstanie bezkolizyjny przejazd pod linią kolejową, na którego od lat czekają mieszkańcy.

fot. PIM - grafika artykułu
fot. PIM

Brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory linii kolejowej E20, łączącej Warszawę z Berlinem, od lat stanowi problem nie tylko dla mieszkańców Plewisk, Komornik, Junikowa i Grunwaldu oraz działających w tym rejonie firm, lecz również dla wszystkich, którzy chcą ul. Grunwaldzką dojechać do autostrady A2 i drogi krajowej nr 5.

Jak informuje spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka w miejscu przejazdu przez linię kolejową E20. Zakończył się pierwszy, ale niezwykle ważny i przybliżający realizację tego przedsięwzięcia etap pozyskiwania niezbędnych pozwoleń administracyjnych.

Uzyskanie decyzji pozwala na aplikowanie o dofinansowanie unijne tej potrzebnej poznaniakom i mieszkańcom Plewisk inwestycji. Unijna pomoc jest kluczowa dla realizacji prac. Budowa węzła Grunwaldzka będzie kosztować ok. 100 mln zł.

Przez przejazd kolejowy na ul. Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. pojazdów. Ze względu na duże natężenie ruchu kolejowego przejazd ten jest zamykany średnio co 15 minut, co generuje utrudnienia w ruchu pojazdów, również komunikacji publicznej. Dziennie przez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów, z których 35 zatrzymuje się na tej stacji.

Zmieni się to dzięki wspólnym staraniom Miasta Poznań, gminy Komorniki i Starostwa Powiatowego w Poznaniu. W bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie węzeł transportowy,  w ramach którego wybudowany zostanie tunel pod torami kolejowymi ze schodami i windami. Zapewni on bezkolizyjny przejazd i przejście pod torami linii kolejowej E20 oraz zlikwiduje tworzące się dziś w tym miejscu utrudnienia w ruchu.

Kolejnym krokiem przybliżającym rozpoczęcie prac będzie uzyskanie pozwolenia na budowę, co w przyjętym harmonogramie zaplanowane jest na przełom 2019 i 2020 roku. Jeżeli tak się stanie, prace w terenie będą mogły rozpocząć się już w IV kwartale 2020 roku.

PIM, jg