Parkowanie na ulicy Taczaka

Radny Mateusz Rozmiarek złożył interpelację w sprawie ograniczania liczby miejsc parkingowych na ulicy Taczaka.

widok z dużej wysokości na wąską ulicę w zabudowie śródmiejskich kamienic, po prawej stronie samochody zaparkowane skośnie, po lewej kilka samochodów zaparkowanych równolegle do ulicy, pomiędzy ogródkami gastronomicznymi, są też miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych - grafika artykułu
Ulica Taczaka, fot. Miasto Poznań

Radny wskazuje, że obecnie na ulicy Taczaka trwa usuwanie kolejnych miejsc parkingowych w celu utworzenia przestrzeni z zielenią. Mateusz Rozmiarek podkreśla, że zieleń w centrum miasta to pożądany kierunek, jednak aktualne podejście ignoruje codzienne problemy mieszkańców. Dla mieszkańców ulicy Taczaka powrót do domu w godzinach popołudniowo wieczornych lub w weekendy wiąże się z koniecznością kilkudziesięciominutowego krążenia samochodem po centrum w poszukiwaniu wolnego miejsca, często w odległości nawet kilometra od miejsca zamieszkania.

Radny pyta czy Miasto ma plan zrekompensowania mieszkańcom zlikwidowanych miejsc przy ulicy Taczaka (a także przy ulicy Ratajczaka, gdzie planuje się redukcję kilkudziesięciu miejsc w związku z budową trasy tramwajowej). Chce wiedzieć czy wprowadzono alternatywne rozwiązania dla mieszkańców oraz czy były prowadzone konsultacje przed podjęciem decyzji o redukcji miejsc parkingowych. Na zakończenie interpelacji Mateusz Rozmiarek pyta jakie działania planuje Miasto w celu zrównoważenia potrzeb pieszych, przedsiębiorców oraz mieszkańców centrum, w sposób nieprowadzący do dalszej degradacji jakości życia osób zamieszkałych przy ulicy Taczaka.

W odpowiedzi Miasto informuje radnego, że zmiany na ulicach Taczaka i Ratajczaka nie wymagają podejmowania dodatkowych działań kompensujących czy rozwiązań alternatywnych. Na przebudowywanym odcinku ulicy Ratajczaka zaprojektowano łącznie 18 miejsc postojowych (w tym dla osób z niepełnosprawnościami). Lokalizacja i liczba miejsc postojowych jest zgodna z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną na potrzeby tej inwestycji. Poza wyznaczonymi miejscami postojowymi, w związku z funkcjonującymi w tym rejonie punktami usługowymi, zaproponowano także miejsca przeznaczone dla rozładunku towarów, dostaw, czy bieżącej obsługi kurierskiej.

Redukcja miejsc postojowych na ulicy Ratajczaka wiąże się ściśle z nową inwestycją. Zmiany wynikają z konieczności poprowadzenia torowiska, zapewnienia niezbędnej infrastruktury (np. słupów trakcyjnych) i wyznaczenia skrajni (czyli wolnej przestrzeni wokół torów, która musi być zachowana, aby inne pojazdy mogły bezpiecznie przejeżdżać). Dzięki tej inwestycji zmniejszy się ruch samochodów na rzecz transportu publicznego i - co za tym idzie - obniży się emisja spalin. Celem inwestycji jest również uporządkowanie systemu parkowania oraz zapewnienie bezpiecznej przestrzeni dla zwiększonego ruchu pieszego i rowerowego poprzez m.in. większą widoczność w obrębie skrzyżowań i miejsc postojowych.

Likwidacja miejsc postojowych na ulicy Taczaka nie wymagała konsultacji społecznych z mieszkańcami. Taki zakres zmian zwyczajowo nie podlega konsultacjom. Wprowadzenie dodatkowej zieleni jest odpowiedzią na społeczny postulat zwiększenia ilości zieleni na tej ulicy w miejscu, gdzie częste nieprawidłowe parkowanie samochodów utrudnia bezpieczne poruszanie się pieszych w obszarze objętym strefą zamieszkania. Stworzenie zielonego "buforu" w tej części ulicy zwiększy bezpieczeństwo, ponieważ wpłynie na ograniczenie prędkości pojazdów.

Zdaniem Miasta obecnie ulica Taczaka nie wymaga podejmowania dodatkowych działań, a likwidacja 5 miejsc parkingowych na rzecz dodatkowej roślinności nie prowadzi do pogorszenia jakości życia osób zamieszkałych na tej ulicy. Kosztem kilku miejsc postojowych wprowadzana jest na ulicy zieleń, poprawiają się warunki ekosystemowe i zwiększa się bezpieczeństwo pieszych, którymi są również mieszkańcy ulicy Taczaka. Władze Miasta nie podzielają również opinii radnego na temat trudności w znalezieniu wolnych miejsc do zaparowania przez mieszkańców ulicy Taczaka. Zdaniem Miasta miejsca parkingowe w okolicy ulicy Taczaka są dostępne, co potwierdzają badania wykonane na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich. W godzinach działania strefy płatnego parkowania, a także po godzinach obowiązywania strefy w tygodniu, mimo dużego napełnienia na samej ulicy Taczaka, na ulicach sąsiadujących lub w najbliższej okolicy (ul. Kościuszki, ul. Ogrodowa, ul. Powstańców Wielkopolskich, ul. Składowa, ul. Towarowa) poziom napełnienia nie przekracza 85%, co oznacza dostępność miejsc postojowych. Z kolei w niedziele ograniczona dostępność miejsc postojowych wynika z braku konieczności wnoszenia opłat za parkowanie. Władze Poznania sugerują, że Rada Miasta może wprowadzić opłaty za parkowanie w niedziele (w ramach strefy płatnego parkowania), co przyczyni się do większej dostępności miejsc postojowych.

MM/WMP

Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Załączniki

Dowiedz się więcej na temat