koncert Arszyna

Wykład + koncert - Arszyn: Muzyka jako miejsce

2016-11-25 ( piątek )
Centrum Amarant, Słowackiego 19/21, Poznań

W ramach cyklu Pracownia Dźwiękowa*: o dwóch muzykach i przełomach, których dokonali w sztuce współczesnej. Arszyn, czyli Krzysztof Topolski - elektroakustyczny improwizator, perkusista, pejzażysta dźwiękowy i kurator - o jednym opowie, drugiego zagra.

Wstęp wolny!

19:00 Wykład: muzyka jako miejsce - o Maxie Neuhausie

20:00 Arszyn gra De Marię

Wykład - Muzyka jako miejsce o "Miejscach" (Place Works) i o "Momentach" (Moment Works) w twórczości jednego z najważniejszych prekursorów gatunku, który nie przepadał za określeniem "instalacja dźwiękowa" i nie robił dokumentacji fotograficznej. Specjalnie dla niego poszedłem na Times Square.

Koncert - Arszyn gra De Marię. Interpretacja i wykonanie koncertowe utworów muzycznych Waltera De Marii: Cricket Music, Ocean Music. Krzysztof Topolski - nagrania terenowe, perkusja. Walter De Maria, pionier sztuki konceptualnej, sztuki otoczenia i land artu u progu swej kariery rozdarty był przez moment między muzyką a sztukami wizualnymi. Zmarły w 2013 roku artysta nagrał tylko dwie solowe kompozycje: Cricket Music (1964) oraz Ocean Music (1968). Mniej więcej w tym samym okresie jako perkusista związany był m.in z Velvet Underground oraz nowojorską sceną muzyczną i artystyczną. Na kompozycje składają się nagrania terenowe tytułowych cykad i oceanu, wzbogacone o warstwę perkusyjną wykonaną przez kompozytora. Był to kluczowy okres w twórczości Waltera De Marii, czas przejścia od rzeźby do sztuki otoczenia, od białego sześcianu galerii ku otwartej przestrzeni i pracy w terenie. Niedługo po zrealizowaniu powyższych kompozycji De Maria porzucił zupełnie muzykę i jazzową perkusję, wkraczając na drogę, która doprowadziła do powstania tak przełomowych realizacji, jak New York Earth Room lub The Vertical Earth Kilometer (1977). Ten bardzo interesujący moment w kształtowaniu się drogi twórczej artysty, między muzyką a przestrzenią, sztuką otoczenia, nagraniami terenowymi, sztuką konceptualną, zainspirował mnie do podjęcia próby reinterpretacji utworów muzycznych Waltera De Marii na żywo podczas koncertu.

Pracownia dźwiękowa zaprasza ludzi, których warto posłuchać. Muzyków, artystów dźwiękowych, znawców muzyki. Prezentują najnowsze zjawiska, rzucają nowe światło na stare.

Cykl finansowany w ramach konkursu Centrum Warte Poznania.

Zobacz www.facebook.com/events/1285404041541548/