Miasto uwzględnia uwagi do strefy uspokojonego ruchu

Ulica Paderewskiego nie zostanie deptakiem, dopuszczone będzie parkowanie aut na wschodniej stronie ul. Ludgardy, a na Chwaliszewie udostępnionych zostanie ok. 130 miejsc parkingowych, dzięki czemu w okolicach Starego Rynku ubędą tylko o 22 miejsca. Nie będzie też malowania kopert dla dostawców na tym obszarze, za to w kilku miejscach pojawią się nasadzenia zieleni. To najważniejsze zmiany naniesione na plan uspokojenia ruchu w okolicach Starego Rynku, po zebraniu uwag mieszkańców i osób prowadzących działalność gospodarczą w tej okolicy.

Spotkanie z mieszkańcami ws. strefy uspokojonego ruchu - grafika artykułu
Spotkanie z mieszkańcami ws. strefy uspokojonego ruchu

Po ostatnich spotkaniach konsultacyjnych na specjalną skrzynkę mailową ZDM mieszkańcy, przedsiębiorcy i przedstawiciele działających w tym rejonie instytucji przesłali ponad 130 uwag związanych z planowanym na lato rozszerzeniem strefy. Ma ona powiększyć się o obszar ograniczony ulicami Solną, Garbary, Podgórną, Al. Marcinkowskiego, Wolnicą i Małymi Garbarami W środę przedstawiciele ZDM na specjalnie zwołanym spotkaniu poinformowali, które z uwag można było uwzględnić korygując wcześniejszy plan.

Deptak i koperty

- Od naszego ostatniego spotkania wiele rzeczy udało się nam poprawić. A to oznacza, że te konsultacje w zakresie ruchu są dobrze przygotowane. Tylu korekt, będących skutkiem uwag zainteresowanych, jak w przypadku tego projektu jeszcze nie wprowadzaliśmy - powiedział zastępca prezydenta Poznania, Maciej Wudarski.

Najważniejsza zmiana to wycofanie się miasta z przekształcenia ul. Paderewskiego w deptak.

- Ulica ta będzie jednak zamknięta znakiem B1, oznaczającym zakaz ruchu w obu kierunkach. Spod tego zakazu mają zostać wyłączone pojazdy mieszkańców, osób dojeżdżających do parkingów, kościoła, a także pojazdy służb ratowniczych, komunalnych i policji - wyjaśniała Katarzyna Bolimowska, dyrektor ZDM. Ul. Paderewskiego znajdzie się w strefie zamieszkania, co oznacza, że pierwszeństwo na niej będą mieli piesi, a wyjęte spod zakazu pojazdy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h.

- Sugestie przedsiębiorców przekonały nas do zmian związanych z kopertami dla dostaw. Zwracaliście państwo uwagę, że nasze propozycje ich lokalizacji nie odpowiadały państwa potrzebom, a poza tym stanowiłyby ingerencję w zabytkowe środowisko. Chcemy wprowadzić zasadę dostaw od 6.00 do 11.00 i pracujemy nad umożliwieniem wykupienia koperty w II obszarze strefy bez wskazania lokalizacji - tłumaczyła dyrektor Bolimowska.

Szefowa ZDM dodała, że dzięki zmianom liczba miejsc parkingowych dla autobusów turystycznych wokół Starego Rynku zwiększy się z 10 obecnie do 17 - między innymi za sprawą dodania pięciu nowych na Al.Marcinkowskiego i uruchomienia parkingu na Międzymościu. Nowy parking autobusowy na Międzymościu spowoduje jednocześnie zmniejszenie się liczby miejsc na postojach taksówek w rejonie Starego Rynku z 26 do 21 oraz ubytek 14 miejsc parkingowych dla samochodów.

Parkingowy bilans

Właśnie kwestia miejsc parkingowych w II obszarze strefy uspokojonego ruchu wzbudziła najwięcej emocji zebranych w środę w sali sesyjnej Urzędu Miasta. Około 130 miejsc parkingowych na Chwaliszewie, udostępnionych mieszkańcom w ramach identyfikatorów mieszkańca i drobne retusze w pozostałych lokalizacjach zmniejszyły bilans miejsc wokół Starego Rynku do -22. Obecni na spotkaniu podkreślali, że deficyt takich miejsc jest już w tej chwili zbyt duży i należałoby pomyśleć sposobach zwiększenia możliwości parkowania.

- Na ulicach II obszaru jest obecnie 615 miejsc parkingowych. W śródmieściu na parkingach prywatnych jest ok. 11 tys. miejsc, kosztujących średnio 3,5 zł za godzinę. Szukamy możliwości wykupienia przez mieszkańców abonamentów na tych parkingach na preferencyjnych warunkach - informowała Katarzyna Bolimowska. Podkreśliła, że usunięcie samochodów z chodników reprezentacyjnej dzielnicy miasta jest jednym z podstawowych celów porządkowania kwestii parkowania na II obszarze strefy uspokojonego ruchu.

- Robimy to dla mieszkańców i tych, którzy realizują tu cele podróży. Chodzi o komfort, bezpieczeństwo, eliminację hałasu i zanieczyszczeń. Reorganizacja ruchu, uporządkowanie parkowania to pierwsze kroki ku rewitalizacji tego obszaru - przekonywała.

Choć część uczestników wyrażała zadowolenie z zamiaru oczyszczenia chodników, inni zwracali uwagę na kłopoty wynikające z ograniczenia parkowania. Właściciele lokali użytkowych spodziewają się odpływu wynajmujących je firm, bo nie będzie można blisko nich zaparkować. Mieszkańcy Starego Miasta zwracali zaś uwagę na to, że dzielnica jest coraz mniej atrakcyjna do życia i się wyludnia, a dla lokatora z ulicy Koziej chcącego wypakować zakupy, parking na oddalonym o 2 km Chwaliszewie nie jest wygodnym rozwiązaniem. Postulowali, by miasto zainwestowało w parkingi wielopoziomowe.

- Rozumiem, że utrata miejsc parkingowych boli. Staramy się, by była jak najmniejsza. Chcemy przywrócić w śródmieściu porządek, bo dziś wiele osób parkuje tu w sposób nielegalny. Budowa parkingów kubaturowych nie wszędzie jest możliwa. Nie ma wolnej przestrzeni. To dlatego chcemy lepiej wykorzystać parkingi komercyjne, poprawiać jakość i wykorzystanie komunikacji miejskiej. Przyrosty pasażerów w ostatnich latach są widoczne. W 2014 roku poruszało się nią 208 mln osób. W roku ubiegłym  - już 245 mln  - wyjaśniał Maciej Wudarski.

Forma konsultacji i harmonogram

Wielu obecnych na spotkaniu narzekało na słabe rozpropagowanie konsultacji. ZDM prowadził akcję ulotkową. Jak się okazało, ulotki nie dotarły do wszystkich zainteresowanych.  Zwracano uwagę, że zapowiedź konsultacji nie pojawiła się na stronie miasta, w specjalnej zakładce poświęconej tej formie zbierania opinii, a termin spotkania wyznaczono już wówczas, gdy miasto miało opracowany konkretny plan. Według Katarzyny Bolimowskiej umieszczenie informacji w zakładce "konsultacje społeczne" na stronie Poznania nie było konieczne, ponieważ nie dotyczyły one projektu budowlanego, a reorganizacji ruchu, zaś liczba wprowadzonych zmian świadczy o tym, że opracowany plan nie był traktowany jako ostateczny.

- Dzisiejsze spotkanie było w dużej mierze rozmową o polityce lokalnej miasta. Grupa osób wyraziła zdecydowany sprzeciw w stosunku do naszych zamiarów, ale pojawiły się również uwagi dotyczące detali. Przeanalizujemy głosy merytoryczne, pochylimy się jeszcze raz nad każdym miejscem parkingowym - zadeklarował Maciej Wudarski. 

Według planów na przełomie kwietnia i maja mają zostać przeprowadzone punktowe remonty jezdni i chodników wokół Starego Rynku. W maju odbędą się konsultacje w sprawie zmian na Al. Marcinkowskiego. Do 22 maja powinna być znana tymczasowa organizacja ruchu, związana z wprowadzaniem strefy na II obszarze. Prace w terenie związane z jej wprowadzeniem zaplanowano na czerwiec i lipiec. 

Na tym jednak nie koniec. Wkrótce rozpoczną się spotkania dotyczące wprowadzenia strefy na kolejnych dwóch obszarach i odrębne konsultacje dla ul. Rybaki. Przedstawione zostaną również wyniki analiz związanych z zamiarem wprowadzenia buspasów na Garbarach i ul. Mostowej.

Jacek Łakomy/biuro prasowe