ZDM zbiera opinie do strefy uspokojonego ruchu

Czwartek był drugim dniem zbierania przez ankieterów Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) uwag do proponowanych zmian w organizacji ruchu w centrum Poznania. Koncepcja zmian wiąże się z zamiarem rozszerzenia strefy uspokojonego ruchu o obszar ograniczony ulicami: Garbary, Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, Święty Marcin i Podgórną.

Konsultacje społeczne - grafika artykułu
Konsultacje społeczne

Celem wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu jest zwiększenie komfortu życia i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, wyeliminowanie tranzytu samochodowego przez centrum miasta, uwolnienie chodników od parkujących samochodów, a tym samym zwiększenie przestrzeni dla pieszych. To również ograniczenie hałasu oraz emisji spalin.

W Poznaniu strefa funkcjonuje już na ul. Święty Marcin - na odcinku od al. Niepodległości do Al. Marcinkowskiego, na ul. Ratajczaka - od ulicy Ogrodowej do ulicy 27 Grudnia - oraz na placu Wolności. Trwają przygotowania do realizacji wprowadzenia strefy uspokojonego ruchu wokół Starego Rynku (obszar II).

Konsultacje, których elementem jest prowadzony obecnie sondaż uliczny, dotyczą III i IV obszaru strefy.

- Pytania ankietowe powstały  na podstawie spotkań konsultacyjnych i warsztatowych z mieszkańcami, taksówkarzami, przedsiębiorcami - informuje Marcin Idczak z ZDM.

Według proponowanych założeń zmiany w organizacji ruchu w III i IV strefie zostaną wprowadzone na 18 ulicach. Na skrzyżowaniu ulic Ratajczaka, Niezłomnych i Kościuszki zlikwidowana maiłaby zostać sygnalizacja świetlna. W tym miejscu miałoby powstać rondo. Sygnalizacja świetlna zniknie również  ze skrzyżowania ulic Ratajczaka z Powstańców Wlkp. i Kościuszki z Powstańców Wlkp.

Propozycja zakłada by na ulicy Kościuszki powstał jeden pas ruchu dla kierowców, aby zwiększyć bezpieczeństwo innych uczestników ruchu. Nie ma być już tzw. wąskiego gardła w okolicy Starego Browaru, gdzie urywa się droga dla rowerów, a chodnik ma około metra szerokości.

Propozycja zakłada by na ul Półwiejskiej - pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Królowej Jadwigi a Kościuszki - poszerzono chodnik i powstała droga dla rowerów. Na ul. Rybaki i Taczaka miałby  zostać  przeprowadzone osobne prace, związane z rewitalizacją Śródmieścia.

Na siedmiu ulicach - Ogrodowej, Kwiatowej, Rybaki, Łąkowej, Piekary, Wysokiej i Szymańskiego - miałby zmienić się kierunek ruchu. Na znacznych fragmentach ulic samochody nie mogłyby parkować na chodnikach. Dzięki temu wolną przestrzeń odzyskaliby piesi.

Po planowanych zmianach z 840 miejsc parkingowych w tym rejonie miałoby pozostać 699. 65 miejsc trzeba będzie zlikwidować w związku z dostosowaniem do obowiązujących przepisów, zaś 76 w związku z uwalnianiem chodników i powstaniem kontraruchu. Najwięcej miejsc parkingowych miałoby zniknąć z ul. Łąkowej, Kościuszki i Kwiatowej. Przybędzie za to miejsc na ul. Ogrodowej i Szymańskiego.

Ankieterzy ZDM będą zbierali uwagi jeszcze w piątek od 10.00 do 18.00, na skrzyżowaniu ulic Łąkowej i Krakowskiej. W maju planowane jest spotkanie z mieszkańcami, podsumowujące przeprowadzone konsultacje.

Jacek Łakomy/biuro prasowe