Buspasy w konsultacjach

Punktualne i regularnie jeżdżące autobusy oraz zmniejszenie ruchu aut poruszających się w kierunku ul. Garbary - to główne cele planowanego na lato wydzielenia buspasów na ulicach Garbary, Mostowej i Drodze Dębińskiej. W środę, w  Sali Białej Urzędu Miasta Poznania, przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) konsultowali przygotowane wstępnie rozwiązania z mieszkańcami i przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w rejonie, który mają objąć zmiany.

Projektowane buspasy - grafika
Projektowane buspasy - grafika

- Jeśli autobusy będą poruszały się po Garbarach i Mostowej nie tylko punktualnie, ale i  szybciej niż samochody osobowe, będzie to zachęta do zaniechania jazdy autem i korzystania z komunikacji miejskiej. W Poznaniu na jednego mieszkańca przypada 0,8 - 0,9 auta osobowego. To bardzo dużo. Gdyby w tym samym czasie wszyscy wyjechali na ulice miasta, to zabrakłoby ulic - przekonywał podczas spotkania Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM.

Dziś przejechanie autobusem linii nr 74 odcinka między przystankami AWF i Garbary, zgodnie z obecnym rozkładem jazdy, powinno zająć 12 minut. W rzeczywistości pokonanie tej trasy w godzinach szczytu komunikacyjnego, połączonego ze wzmożonym natężeniem ruchu, sięga nieraz nawet 20 minut. Występujące zatory są nieregularne, a przez to trudne do uwzględnienia w rozkładzie jazdy.

Po wprowadzeniu buspasów sytuacja może znacząco się poprawić i - niezależnie od ogólnej sytuacji drogowej - pojazdy komunikacji zbiorowej będą kursowały regularnie i punktualnie. Jak zapewniają przedstawiciele ZDM, efektem może być nie tylko realizowanie rozkładowego czasu przejazdu, ale - być może - nawet korekta (skrócenie do poniżej 10 minut) czasu przejazdu.

Na wprowadzeniu buspasów skorzystają nie tylko pasażerowie linii nr 74, ale także linii nr 90, 47, 51, 60, 63, 67, 83, 76, 603 i 911.

- Efektem będzie po prostu większa liczba autobusów, które będą kursowały co 4-5 minut - wyjaśnił Piotr Miklasiewicz z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasy nie tylko dla busów

Pierwszy z planowanych buspasów ma powstać na zachodniej jezdni ul. Garbary (w stronę Dębca) - na odcinku od ul. Armii Poznań do skrzyżowania z ul. Strzelecką. Drugi będzie na ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej. Ma zaczynać się od skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Cegielskiego i kończyć się na ul. Mostowej, na wysokości ul. Ewangelickiej. Następny buspas powstanie na ul. Droga Dębińska. Rozpocznie się za skrzyżowaniem z ul. Jordana. Autobusy będą mogły korzystać z niego aż do skrzyżowania z ulicami Królowej Jadwigi.

Po nowych buspasach będą mogły poruszać się nie tylko autobusy. Będą dostępne także dla taksówek, służb komunalnych, rowerzystów, motocyklistów i samochodów, które przewożą minimum 3 osoby.

Podobne rozwiązanie stosowane jest już w wielu miastach w Europie. Dzięki temu osoby jadące do pracy z jednego kierunku, zamiast trzema lub czterema samochodami, wybierają jeden. To wpływa na znacznie zmniejszenie liczby samochodów na ulicach, zmniejsza korki. Według Tadeusza Nawalańca obecnie w Poznaniu jedno auto przewozi średnio 1,3 osoby.

Buspas zostanie udostępniony także kierowcom innych pojazdów, którzy będą skręcać w prawo na najbliższym skrzyżowaniu. Będzie także pełnił funkcję tzw. drogi życia, umożliwiającej pojazdom służb ratunkowych (policja, pogotowie, straż pożarna, czy miejska) swobodny i szybki przejazd, bez konieczności stania w korku czy lawirowania pomiędzy innymi samochodami.

W związku z planowanymi zmianami ZDM planuje przeprojektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Królowej Jadwigi i Droga Dębińska oraz przesunąć przejście dla pieszych przez ul. Królowej Jadwigi. Pojawić ma się także nowe przejście dla pieszych z sygnalizacją przy skrzyżowaniu ul. Krakowskiej ze Strzelecką.

Zmniejszyć natężenie

Zarządca drogi już teraz zachęca kierowców, którzy jadąc z Winograd kierowali się dotąd do ronda Rataje ulicą Garbary, o jazdę przez rondo Śródka. Już obecnie jest to droga, którą w godzinach szczytu jedzie się szybciej - w godzinach popołudniowego szczytu nawet o sześć minut. Z myślą o kierowcach indywidualnych zostanie zmieniona organizacja ruchu na skrzyżowaniu Garbary/Małe Garbary/Estkowskiego oraz na rondzie Śródka, z którego w ul. Jana Pawła II będzie można skręcać z dwóch zamiast jak dotąd z jednego pasa ruchu. 

- Chcemy zmniejszyć ruch w kierunku Garbar od strony Estkowskiego o 250 aut na godzinę, a od strony Drogi Dębińskiej i Mostowej o 150 aut - deklarował Tadeusz Nawalaniec i dodaje, że planowane zmiany będą wiązały się z porządkowaniem miejsc parkingowych. Na ul. Mostowej ubędą trzy miejsca, na ul. Garbary - 15. Pojawią się za to nowe koperty dla dostawców. 

Wątpliwości mieszkańców

Kwestia miejsc parkingowych wzbudziła - tradycyjnie - najwięcej wątpliwości uczestniczących w środowym spotkaniu mieszkańców i przedsiębiorców. Proponowali, by przedstawiciele miasta pomyśleli o sposobach zrekompensowania im problemów wynikających z planowanych zmian - np. poprzez możliwość korzystania z parkingu przy ul. Za Bramką na specjalnych zasadach lub - w określonych godzinach - korzystania z kopert dla dostawców.

Mieszkańcy pytali również, w jaki sposób będą weryfikowane pojazdy uprzywilejowane do poruszania się po buspasach ze względu na liczbę pasażerów. 

- Wprowadzałem możliwość poruszania się buspasami aut z minimum trzema osobami w środku w Rzeszowie. Zdarzało się, że ludzie jeździli z dużymi lalkami w samochodach. A mówiąc bardziej poważnie - liczymy na dobrą współpracę z policją w tym zakresie - mówił Tadeusz Nawalaniec.

Sporo wątpliwości wzbudziła też kwestia poruszania się po buspasach rowerzystów. W opinii mieszkańców może to spowodować spowolnienie jazdy autobusów, dlatego poprosili przedstawicieli ZDM o dokładne sprawdzenie przed kolejnym spotkaniem konsultacyjnym, jaki wpływ na poruszanie się autobusów mogą mieć rowery na buspasach.  

ZDM informuje, że jeszcze pod koniec kwietnia przeprowadzone zostanie specjalne badanie, dotyczące planowanych zmian. Wszyscy zainteresowani mogą przesyłać swoje uwagi na adres: buspasy@zdm.poznan.pl. Na maj zaplanowane jest spotkanie z mieszkańcami podsumowujące przeprowadzone konsultacje. 

Jacek Łakomy/biuro prasowe