Helmuty jadą na emeryturę

W niedzielę, po ponad 22 latach wożenia pasażerów, żegnamy "Helmuty". Po prezentacji na Madalinie będzie można się po raz ostatni przejechać po Poznaniu tramwajami GT8.

Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata
Helmuty jeździły po poznańskich ulicach ponad 22 lata

Pochodzące z Düsseldorfu jednokierunkowe tramwaje GT8, nazywane przez pasażerów "Helmutami", będą kursować  tylko do końca tygodnia. W niedzielę, 10 listopada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają do zajezdni przy ul. Madalińskiego, gdzie odbędzie się pożegnanie "Helmutów".

Ostatnia trasa 

Zanim jednokierunkowe GT8 znikną na dobre z krajobrazu Poznania będzie można wybrać się nimi na pożegnalną wycieczkę. W niedzielę, w godzinach od 11:00 do 12:00 na terenie Zajezdni Madalińskiego odbędzie się wystawa wagonów. Zaprezentowane zostaną zachowane jako historyczne: GT6 - 2513 z Düsseldorfu, GT8 - 702 z Düsseldorfu, GT8ZR - 907 z Frankfurtu nad Menem (one są i pozostaną w oryginalnych barwach niemieckich przewoźników) oraz ostatnie, będące jeszcze w eksploatacji, wagony liniowe GT8 z Düsseldorfu: 697, 699, 703, 707, 708, 711 i 712.

O godzinie 12.00 rozpocznie się pożegnalny przejazd wybranymi wagonami GT8 po mieście.

Trasa przejazdu:

MADALIŃSKIEGO - Hetmańska - Głogowska - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO

OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Roosevelta - Fredry - Gwarna - Święty Marcin - Podgórna - most św. Rocha - trasa Kórnicka - FRANOWO (przejazd przez zajezdnię MPK)

FRANOWO - Górny Taras Rataj - Hetmańska - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Plac Wolności - Fredry - Roosevelta - Wielkopolska - PIĄTKOWSKA

PIĄTKOWSKA - Wielkopolska - Roosevelta - Dąbrowskiego - Kraszewskiego - Zwierzyniecka - Roosevelta - most Dworcowy - Wierzbięcice - MADALIŃSKIEGO

Udział w imprezie jest bezpłatny. Podczas przejazdu umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych przeprowadzą kwestę "Ratujmy Stare Bimby" - dochód z kwesty przeznaczony zostanie na remonty wagonów historycznych.

Historia Helmutów

Pierwsze tramwaje z Düsseldorfu poznańskie MPK zakupiło w 1996 roku, a w ruchu pasażerskim zadebiutowały 30 stycznia 1997 roku otwierając trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

- Pomimo, że były to tramwaje używane, w tamtych latach uznawano je za jedne z bardziej zaawansowanych technicznie wagonów tramwajowych w Poznaniu i jednocześnie najmniej awaryjnych. Posiadały wiele udogodnień dla pasażerów, m. in. fotokomórki w drzwiach, mechanizm rewersowania drzwi zapobiegający przytrzaśnięciu pasażera, a także wydajne ogrzewanie - wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych.

Przez 22 lata eksploatacji, łącznie w Poznaniu jeździło 56 tramwajów z Düsseldorfu i 31 tramwajów z Frankfurtu nad Menem (w tym dwukierunkowe). Z biegiem czasu, w miarę potrzeb i możliwości finansowych, z uwagi na swój wiek "Helmuty" były zastępowane przez bardziej nowoczesny tabor. W związku z zakupem Moderusów Gamma zostaną wycofywane.

W ruchu liniowym pozostanie jeszcze 5 wagonów dwukierunkowych. Dwa wagony z Düsseldorfu (GT6 i GT8) zostaną zachowane jako zabytkowe i będzie można spotkać np. na linii turystycznej, czy podczas imprez okolicznościowych organizowanych przez MPK i KMPS.

RB