Kolejny krok w walce z homofobią

Podniesienie świadomości oraz wypracowanie metod przeciwdziałania dyskryminacji to tylko niektóre kwestie poruszone podczas konferencji zatytułowanej "Dziecko zagrożone homofobią. Homoseksualność w rodzinie a polityka społeczna miasta". Została ona zorganizowana przez Urząd Miasta, Instytut Psychologii UAM oraz Grupę Stonewall.    

Konferencja nt. przeciwdziałania homofobii - grafika artykułu
Konferencja nt. przeciwdziałania homofobii

Konferencja ekspercka dotyczyła przeciwdziałania homofobii, na którą narażona jest młodzież oraz dzieci z rodzin nieheteroseksualnych. Prelegenci i prelegentki starali się nie tylko wyjaśnić wytępujące na tym tle zjawiska dyskryminacyjne, ale przede wszystkim znaleźć sposób, by im przeciwdziałać. Szukali również odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób miasto może wspierać dzieci i rodziny zagrożone homofobią.

- Udział prezydenta Poznania, Jacka Jaśkowiaka, w Marszu Równości ma z jednej strony dużą wartość symboliczną, a z drugiej prowadzi do działań praktycznych. Jednym z nich jest właśnie ta konferencja, której wysoka frekwencja pokazuje, jak duża jest potrzeba takiej rozmowy, poszerzania wiedzy, podnoszenia świadomości oraz poznania dobrych praktyk w pracy z młodzieżą oraz jej otoczeniem - mówiła, otwierając konferencję Marta Mazurek, pełnomocniczka prezydenta Poznania ds. przeciwdziałania wykluczeniom. Jak zauważyła, homofobia jest problemem ogólnospołecznym, a zatem dotyczy również naszego miasta. 

Homofobia, jak każda inna forma dyskryminacji, pociąga za sobą zjawisko przemocy. Prowadzi do nękania, wykluczenia, negatywnych postaw wobec osób LGBT oraz braku akceptacji u nich samych. Problem występuje też w szkołach, gdzie - jak wynika z danych statystycznych przytaczanych przez uczestników konferencji - na klasę przypada średnio jedna - dwie osoby nieheteronormatywne.

- Do form przeciwdziałania powyższym zjawiskom dyskryminacji zaliczyć można: poszerzanie wiedzy, dostarczanie pozytywnych przykładów wspierających budowanie samoakceptacji oraz wspomaganie rozwoju osobistego. To wszystko składa się na proces reagowania w przypadku zachowania dyskryminującego - wygłosiła w swoim referacie Izabela Podsiadło-Dacewicz.

- Pożądanym efektem wszelkich działań przeciwdziałających dyskryminacji jest sprawienie, by dzieci w wieku szkolnym, niezależnie od orientacji seksualnej, czuły się szczęśliwe w społeczeństwie - dodała Jowita Wycisk z Instytutu Psychologii UAM.

Zdaniem szwedzkiej eurodeputowanej działającej na rzecz osób LGBT, Malin Björk, która uczestniczyła w konferencji za pośrednictwem video-połączenia, absolutnie kluczowa jest tutaj rola szkoły i nauczycieli. - Istnieje wiele idei, wyobrażeń i uprzedzeń nt. osób LGBT. Tak naprawdę jesteśmy tak samo różni, jak wszyscy. I to właśnie szkoła może stworzyć warunki, by pokazać dzieciom, że do różnorodności można podejść z ciekawością, a nie uprzedzeniem - przekonywała Björk. - By skutecznie przeciwdziałać homofobii w szkołach, potrzebna jest wspólna strategia wobec tego rodzaju negatywnych zjawisk - dodała, wskazując na przykład Szwecji, gdzie wszelkie działania antydyskryminacyjne w szkołach przekazane są odpowiednim władzom lokalnym. Poznań jest według szwedzkiej eurodeputowanej prekursorem podobnego rozwiązania w Polsce.

- Chciałabym stworzyć grupę doradczą, która składać się będzie z osób wyspecjalizowanych w tej dziedzinie - zadeklarowała Marta Mazurek. - Nauczyciele i nauczycielki prowadzą, lub chcą prowadzić, takie warsztaty czy lekcje uświadamiające, ale potrzebują wsparcia merytorycznego, które zapewnić ma im ta grupa. Wierzę, że wypracowanie takiego programu, który byłby polityką miasta, przy dużym udziale Wydziału Oświaty, jest realne - dodała na zakończenie pełnomocniczka.

Hubert Ossowski/Joanna Żabierek/biuro prasowe