Nowa kładka ma połączyć Poznań z Czerwonakiem

Poznań będzie partycypować w budowie kładki pieszo-rowerowej przez Wartę. Ma ona powstać na wysokości Akwenu Marina po stronie Czerwonaka a lasami nadwarciańskimi przy Umultowie. Dodatkowo aż do tego miejsca ma zostać przedłużona Wartostrada, która obecnie kończy się w okolicy mostu Lecha.

Wizualizacja kładki nad Wartą, którą Gmina Czerwonak wybuduje na wysokości Owińsk fot. UG Czerwonak - grafika artykułu
Wizualizacja kładki nad Wartą, którą Gmina Czerwonak wybuduje na wysokości Owińsk fot. UG Czerwonak

Na wtorkowej sesji radni zdecydowali o zawarciu z Czerwonakiem porozumienia międzygminnego w zakresie opracowania koncepcji kładki pieszo-rowerowej znajdującej się na granicy z Czerwonakiem. Po stronie Poznania byłaby realizacja zadania, przy równoczesnej partycypacji w kosztach opracowania koncepcji przez Gminę Czerwonak.

Gdy dokumentacja będzie gotowa, rozpoczną się wspólne starania o pozyskanie funduszy zewnętrznych, w tym unijnych, na budowę.

Inwestycja wpisuje się w koncepcję powrotu miasta nad Wartę. Obecnie na długości blisko 16 kilometrów - od mostu Lecha w Poznaniu do przejazdu przez Wartę w Biedrusku - nie ma żadnej przeprawy przez rzekę. Powstanie kładki stanowiłoby naturalne przedłużenie szlaków rowerowych po wschodniej i zachodniej stronie Warty. Ułatwiłoby też komunikację pieszą i rowerową z północy Poznania w kierunku Puszczy Zielonka i Dziewiczej Góry, a w przeciwnym stronę na przykład do Rezerwatu Morasko. Połączenie powinno ułatwić również dojazd do pracy w północnym rejonie Poznania i gminie Czerwonak.

Będzie to kolejna przeprawa pieszo-rowerowa przez Wartę, która ma powstać w najbliższych latach. Już projektowana jest tzw. Kładka Berdychowska na terenie Poznania, która połączy Stare Miasto z obszarem przy Politechnice Poznańskiej. W planach jest także przejście nad rzeką na wysokości os. Piastowskiego i Łazienek Rzecznych. Gmina Czerwonak chce z kolei wybudować kładkę pomiędzy Owińskami a Radojewem.

Zanim powstanie kładka łącząca Umultowo z Czerwonakiem, do miejsca gdzie zostanie ona zbudowana może zostać wydłużona Wartostrada. Obecnie ten ciąg rowerowy kończy się na wysokości mostu Lecha. Przygotowywany jest przetarg na opracowanie koncepcji przedłużenia Wartostrady do przystani w Czerwonaku.

RB