Nowa kładka ma połączyć Poznań z Czerwonakiem

Poznań będzie partycypować w budowie kładki pieszo-rowerowej przez Wartę. Ma ona powstać na wysokości Akwenu Marina po stronie Czerwonaka a lasami nadwarciańskimi przy Umultowie. Dodatkowo aż do tego miejsca ma zostać przedłużona Wartostrada, która obecnie kończy się w okolicy mostu Lecha.

Wizualizacja kładki nad Wartą, którą Gmina Czerwonak wybuduje na wysokości Owińsk fot. UG Czerwonak
Wizualizacja kładki nad Wartą, którą Gmina Czerwonak wybuduje na wysokości Owińsk fot. UG Czerwonak

Na wtorkowej sesji radni zdecydowali o zawarciu z Czerwonakiem porozumienia międzygminnego w zakresie opracowania koncepcji kładki pieszo-rowerowej znajdującej się na granicy z Czerwonakiem. Po stronie Poznania byłaby realizacja zadania, przy równoczesnej partycypacji w kosztach opracowania koncepcji przez Gminę Czerwonak.

Gdy dokumentacja będzie gotowa, rozpoczną się wspólne starania o pozyskanie funduszy zewnętrznych, w tym unijnych, na budowę.

Inwestycja wpisuje się w koncepcję powrotu miasta nad Wartę. Obecnie na długości blisko 16 kilometrów - od mostu Lecha w Poznaniu do przejazdu przez Wartę w Biedrusku - nie ma żadnej przeprawy przez rzekę. Powstanie kładki stanowiłoby naturalne przedłużenie szlaków rowerowych po wschodniej i zachodniej stronie Warty. Ułatwiłoby też komunikację pieszą i rowerową z północy Poznania w kierunku Puszczy Zielonka i Dziewiczej Góry, a w przeciwnym stronę na przykład do Rezerwatu Morasko. Połączenie powinno ułatwić również dojazd do pracy w północnym rejonie Poznania i gminie Czerwonak.

Będzie to kolejna przeprawa pieszo-rowerowa przez Wartę, która ma powstać w najbliższych latach. Już projektowana jest tzw. Kładka Berdychowska na terenie Poznania, która połączy Stare Miasto z obszarem przy Politechnice Poznańskiej. W planach jest także przejście nad rzeką na wysokości os. Piastowskiego i Łazienek Rzecznych. Gmina Czerwonak chce z kolei wybudować kładkę pomiędzy Owińskami a Radojewem.

Zanim powstanie kładka łącząca Umultowo z Czerwonakiem, do miejsca gdzie zostanie ona zbudowana może zostać wydłużona Wartostrada. Obecnie ten ciąg rowerowy kończy się na wysokości mostu Lecha. Przygotowywany jest przetarg na opracowanie koncepcji przedłużenia Wartostrady do przystani w Czerwonaku.

RB