Olimpiada wiedzy konsumenckiej
- Dzisiaj Poznań jest dniem młodzieży. Równolegle do naszej olimpiady odbywa się Kongres Samorządów Uczniowskich. Trwa też protest młodych ludzi domagających się ochrony klimatu - zauważyła Katarzyna Kierzek-Koperska, zastępczyni prezydenta Poznania. - Wiedza konsumencka to bardzo precyzyjna dziedzina prawa. Wszyscy powinniśmy znać przepisy, niestety nie zawsze tak jest. Wy macie tę wiedzę. Możecie być z siebie dumni. Pytania, z którymi przyszło się Wam zmierzyć, nie były łatwe. Gratuluję wszystkim, którzy wzięli udział w olimpiadzie. Dziękuję też nauczycielom, którzy zarazili uczniów swoją wiedzą i przygotowali ich do konkursu - mówiła zastępczyni prezydenta.
Olimpiada wiedzy konsumenckiej jest adresowana do uczniów poznańskich szkół licealnych i techników. Jej celem jest propagowanie wiedzy na temat praw i obowiązków konsumentów oraz przedsiębiorców.
- Młodzi konsumenci powinni być świadomi swoich praw i wiedzieć, w jaki sposób ich dochodzić - jak złożyć reklamację, kiedy można odstąpić od umowy zawartej przez internet, jak uwolnić się od umowy zawartej podczas odwiedzin akwizytora w domu albo podczas prezentacji na pokazie garnków, a także jak dochodzić odszkodowania z tytułu odwołanego lotu czy gdzie szukać pomocy prawnej - wylicza Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumentów w Poznaniu. - Posiadanie takiej wiedzy jest niezwykle przydatne w praktyce. Młodzi, wyedukowani konsumenci mogą udzielić pomocy i wsparcia także członkom rodziny. Znajomość prawa jest konieczna, aby z tego prawa korzystać.
W obecnej, XIX edycji olimpiady, wzięło udział 29 uczniów z 10 szkół. Trzech laureatów wystartuje teraz w olimpiadzie wojewódzkiej, która odbędzie się 11 kwietnia 2019 r. w Urzędzie Marszałkowskim.
Instytucja Miejskiego Rzecznika Konsumentów istnieje od 20 lat. O tym, jak jest potrzebna miało okazję przekonać się wielu poznaniaków. Z okazji okrągłego jubileuszu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nagrodził najlepszych. Nagroda za zasługi na rzecz ochrony konsumentów trafiły także na ręce Marka Janczyka, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Poznaniu.
AJ