Opłaty cmentarne nie zmienią się

Miasto Poznań, które - za pośrednictwem swej jednostki budżetowej Usługi Komunalne - przejmuje z początkiem lipca prowadzenie, utrzymanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi, pozostawi wysokość opłat cmentarnych na dotychczasowym poziomie. Od 3 lipca obowiązywać będzie nowe zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania regulujące te kwestie.

Cmentarz - grafika artykułu
Cmentarz

- Nowe zarządzenie Prezydenta Miasta Poznania nie zmienia aktualnie obowiązujących cen za udostępnienie miejsc grzebalnych na cmentarzach komunalnych. Są w nim wyszczególnione opłaty cmentarne, które nie były ujęte w starym zarządzeniu, a były pobierane były przez dotychczasowego zarządcę - Spółdzielnię Pracy Universum - wyjaśnia Ziemowit Borowczak, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania.

Do tej pory prezydenckim zarządzeniem nie były objęte m.in. opłaty za wjazd na teren cmentarzy, korzystanie z ujęć wody, nadzór nad pracami kamieniarskimi czy za udostępnienie domów przedpogrzebowych.

- Rozszerzenie katalogu opłat za pośrednictwem zarządzenia prezydenta jest konsekwencją przejęcia pełnego zarządzania cmentarzami przez Miasto. Do tej pory te opłaty, w takiej samej wysokości, były pobierane przez Universum - tłumaczy Ziemowit Borowczak i dodaje, że teraz wszystkie będą przeznaczane na utrzymanie cmentarzy komunalnych.

- Sprawą kluczową dla Miasta będzie poprawa wizerunku cmentarzy oraz rozbudowanie infrastruktury sprzyjającej osobom odwiedzającym groby - deklaruje.

Przypomnijmy: przejęcie od lipca prowadzenia cmentarzy komunalnych w Poznaniu przez miejską jednostkę budżetową - Usługi Komunalne to efekt unieważnienia przetargu rozpisanego na te usługi. W przetargu wystartowała jedna firma - Spółdzielnia Pracy Universum, która od 1975 roku zajmowała się prowadzeniem cmentarzy na Miłostowie oraz Junikowie i była monopolistą na rynku operatorów cmentarzy komunalnych w stolicy Wielkopolski. Oferta złożona przez Universum znacznie przekraczała kwotę, jaką Miasto zamierzało przeznaczyć na te zadania.

W związku z tym od 3 lipca sprawy związane z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych w Poznaniu przejmie biuro administracji cmentarzy, mieszczące się przy ul. 23 lutego 4/6. Pod tym adresem będzie można zarezerwować terminy pogrzebów, załatwić kwestie opłat za groby i prolongowanie terminu prawa do grobu, a także uzyskać czasową przepustkę uprawniającą do wjazdu na cmentarz pojazdem. W mieszczącej się w biurze administracji cmentarzy filii Urzędu Stanu Cywilnego wydawane będą akty zgonu.

Akty zgonu będzie można również uzyskać w Urzędzie Stanu Cywilnego przy ul. Libelta 16/20. Opłatami cmentarnymi, rezerwacjami grobów oraz wydawaniem przepustek na wjazdy pojazdami zajmować się będą również biura cmentarzy, zlokalizowane przy wjazdach na nekropolie: na Miłostowie - od strony ul. Gnieźnieńskiej, na Junikowie - od strony ul. Grunwaldzkiej.

Jacek Łakomy/biuro prasowe