#Poznan2023 Porozmawiajmy o konkretach

Co czeka Poznań w przyszłości? Jak rozwinie się miasto? Jakie będą potrzeby jego mieszkańców? I jaki wpływ na to może mieć lokalna miejska polityka? Na te pytania 12 czerwca szukać będą odpowiedzi uczestnicy ostatniej już dyskusji, która podsumuje cykl debat #Poznan2023.

To ostatnia z cyklu debat "#Poznan2023 Porozmawiajmy o konkretach" - grafika artykułu
To ostatnia z cyklu debat "#Poznan2023 Porozmawiajmy o konkretach"

Spotkanie rozpocznie się we wtorek, 12 czerwca, o godzinie 17 w restauracji Dobra i Wino. Wśród uczestników debaty będą: Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania, Edwin Bendyk, dziennikarz, publicysta i pisarz, kierownik działu nauki w tygodniku Polityka, autor książek poświęconych problemom współczesnej cywilizacji oraz prof. Rafał Drozdowski, Kierownik Zakładu Socjologii Życia Codziennego UAM.

- Poznań jest miastem o bardzo ciekawej przeszłości - podkreśla Edwin Bendyk. - Czy równie ciekawa będzie przyszłość miasta? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Nie na wszystkie poznaniacy będą mieli wpływ. Ale to od ich wyobraźni i decyzji, jakie podejmą dzisiaj, od tego, jak będą o swoim mieście myśleć i angażować się w jego rozwój, zależy to, czy wyzwania dzisiejsze i te, które pojawią się w przyszłości, będą szansą, czy staną się zagrożeniem. O tym wszystkim będziemy rozmawiać podczas debaty podsumowującej cykl rozmów #Poznan2023. Serdecznie zapraszam!

Debata jest spotkaniem otwartym, przyjść na nią może każdy mieszkaniec miasta, który chce zadać pytania albo wyrazić swoje zdanie.

- Dobry dialog nie jest łatwy, ale stanowi solidne podstawy zmian w mieście i legitymizuje odważne decyzje - podkreśla Iwona Matuszczak-Szulc, dyrektor Wydział Rozwoju Miasta i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta, który współorganizuje debatę.  - Co nie oznacza jednocześnie, że są to decyzje zadowalające każdego. Rozwój nie jest przecież algorytmem, ale procesem, który odbywa się między ludźmi. Nie przez przypadek podkreśla się rolę, miejsce człowieka w rozwoju miast. Cykl zaproponowanych debat w ramach "Poznan#2023 Porozmawiajmy o konkretach" to właśnie taka próba wypracowania recepty.

Podczas wcześniejszych debat poruszono wiele ważnych dla Poznania zagadnień. Wnioski z dyskusji będą podstawą do dalszych działań miasta. Debaty skupiały się wokół czterech głównych obszarów tematycznych:

Młody Poznań

Podczas tej debaty rozmawiano o tym, co może w tkance miejskiej zauroczyć młodych ludzi. Okazało się, że odpowiedzią jest kreatywna, otwarta i atrakcyjna przestrzeń miejska, która będzie sprzyjać aktywności lokalnej, spędzaniu wolnego czasu, pracy i odpoczynku. Młodzi chcieliby, żeby ich głos był słyszalny. Chcą rozmawiać o tym, co można w mieście zmienić, aby można realizować swoje plany życiowe i zamierzenia.

Podkreślano problemy związane z czystością powietrza, częstością i jakością połączeń komunikacji publicznej, dostosowaniem oferty kulturalnej do potrzeb młodych ludzi. Mowa była również o potrzebie zróżnicowanych i rozwijających miejsc pracy, a także większej dostępności do informacji o mieście i jego ofercie.  Studenci zagraniczni podkreślali brak znajomości języka angielskiego wśród funkcjonariuszy i funkcjonariuszek policji i innych instytucji oraz ograniczony dostęp do ofert rekreacyjno-kulturalnych z uwagi na barierę językową.

Senioralny Poznań

W Poznaniu realizowanych jest wiele inicjatyw na rzecz seniorów. Wszyscy uczestnicy debaty podkreślali, że ważne jest, by senior jak najdłużej był samodzielny i by jak najdłużej pozostał w swoim domu, bo tam czuje się najlepiej. Pomóc w tym mają takie rozwiązania jak np.: usługi opiekuńcze, szkolenia, warsztaty, zastosowanie nowych technologii w opiece nad seniorami - teleopieka, tzw. opaska życia, system dopłat do remontów mieszkań, dostosowujących lokale do potrzeb starszych osób, czy pakiet "Poznań Viva Senior", w skład którego wchodzą: złota rączka dla seniora, taksówka dla seniora, książka dla seniora, pudełko życia czy karta seniora - Poznańska Złota Karta. W przygotowaniu są kolejne usługi: wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego czy pedicure dla seniorów.

Bardzo ważnym aspektem życia seniorów jest zdrowie. Dostępność do poradni gerontologicznych w Poznaniu na tle kraju nie jest najgorsza, ale nadal można ją poprawić. Ważne są również działania międzypokoleniowe i edukacja związana ze starzeniem się. Uczestnicy dyskusji podkreślali, że warto już młodych ludzi przygotowywać do tego ostatniego ale i najdłuższego etapu w życiu.

Mieszkajmy w Poznaniu

Zdaniem uczestników tej debaty miasto powinno realizować politykę społeczno-mieszkaniową, która uwzględnia aspekty społeczne i  ekonomiczne. Nie należy jej zawężać tylko do  zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, ale  uwzględniać wszystkie, również pozamaterialne, potrzeby mieszkańców. Warto przewidywać skutki prowadzonej polityki mieszkaniowej, takie jak np. gentryfikacja,  wieloaspektowe planowanie przestrzeni, jakość oraz estetykę wykonania inwestycji. Podkreślono potrzebę zróżnicowania oferty pod względem form własności, zasobności kieszeni i preferencji lokalizacyjnych. Dla wielu mieszkańców dobrym rozwiązaniem jest oferta programu "Najem z dojściem do własności", który cieszy się dużą popularnością. Podkreślono skuteczność programów mieszkaniowych, skierowanych do wybranych grup społecznych, np. seniorów, czy studentów.

Mobilny Poznań

Podczas tej debaty dyskutanci zgodzili się, że wprowadzenie szerokich rozwiązań ograniczających ruch w mieście powinno następować przy jednoczesnej poprawie i budowie nowej infrastruktury dla zeroemisyjnych środków transportu, podnoszenia jakości i punktualności transportu publicznego oraz zapewnianiu nowych usług (np. car-sharing elektryczny). Zwrócono szczególną uwagę na nawyki mieszkańców Polski - obecnie posiadanie samochodu nadal jest równoznaczne z wysokim statusem społecznym - z tego względu wdrażanie jakichkolwiek nowych rozwiązań ograniczających ruch w centach miast może odbywać się etapami, tak jak to się stało np. w Sztokholmie (tam nowe rozwiązania wprowadzono na podstawie debaty z mieszkańcami na czas 6 miesięcy - po tym czasie mieszkańcy w kolejnej ankiecie oceniającej efektywność wprowadzonych zmian opowiedzieli się za całkowitym ustanowieniem strefy czystego transportu). Z powodu wciąż małej ilości pojazdów elektrycznych w Polsce warto się zastanowić nad ustanowieniem stref podobnych do tych, jakie występują obecnie w krajach zachodniej Europy (np. niemieckie Umweltzone, w których do strefy mogą wjechać pojazdy z silnikami spełniającymi restrykcyjne normy spalin). Potrzebne jest wysłuchanie wszystkich argumentów mieszkańców (jak np. umożliwienie bezpłatnego dojazdu do szpitali, które mogą znajdować się w strefach czystego transportu).

WRMiWM/AW