Prace na obwodnicy Poznania wkraczają w kolejną fazę

Zakończyły się zasadnicze prace związane z rozbudową ponad 5-kilometrowego fragmentu obwodnicy Poznania. Między węzłami Poznań Komorniki - Poznań Luboń autostradowa obwodnica ma już wyasfaltowane po 3 pasy ruchu. Roboty przenoszą się na wschodni fragment obwodnicy pomiędzy węzłami Poznań Luboń i Poznań Krzesiny.

Trwają prace przy budowie trzeciego pasa na autostradowej obwodnicy Poznania fot. Autostrada Wielkopolska - grafika artykułu
Trwają prace przy budowie trzeciego pasa na autostradowej obwodnicy Poznania fot. Autostrada Wielkopolska

Ten odcinek obwodnicy obsługuje zarówno ruch miejski, jak i z dróg ekspresowych S5 i S11. Od 22 lipca na odcinku Poznań Luboń - Poznań Krzesiny, kierowcy poruszający się jezdnią południową (prowadzącą ze Świecka w stronę Warszawy) będą jeździć pasem awaryjnym. Natomiast na jezdni północnej (kierunek Świecko) dostępne będą trzy pasy ruchu (bez pasa awaryjnego): dwa w kierunku Świecka i jeden w kierunku Warszawy. Kierowcy jadący w kierunku stolicy nie będą mieli możliwości zjechania z autostrady na węźle Poznań Krzesiny. Ten pas zalecany będzie dla wszystkich pojazdów - w tym ciężarowych, jadących tranzytem w kierunku Warszawy.

Na odcinku Poznań Komorniki - Poznań Luboń kierowcy pojadą dwoma pasami w obu kierunkach - zarówno na jezdni południowej (kierunek Warszawa), jak i północnej (kierunek Świecko). Do ich dyspozycji będzie też pas awaryjny. Na tym odcinku powstał już trzeci pas, jednak nie będzie on jeszcze udostępniony kierowcom.

Nadal toczą się prace pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Komorniki. Tu kierowcy pojadą tak, jak dotychczas, czyli dwoma pasami zarówno w kierunku Warszawy, jak i w kierunku Świecka jednak bez pasa awaryjnego.

Co po rozbudowie?

Prace nad dobudową pasa trwają od marca. Na koniec inwestycji kierowcy będą mieli do dyspozycji nowoczesną, trzypasmową obwodnicę. Znacznie zwiększy się przepustowość, co umożliwi przejęcie wciąż zwiększającego się ruchu z dróg ekspresowych S5 i S11. To oznacza także zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych. Bezpieczniej będzie również dzięki nowoczesnym barierom energochłonnym. Docelowo będzie ich aż 85 kilometrów - o 30 kilometrów więcej niż przed rozbudową. Szersza obwodnica to także mniej hałasu. Ekrany akustyczne, które staną wzdłuż drogi będą miały powierzchnię 28 tys. metrów kwadratowych. Na obwodnicy stanie także 10 nowoczesnych tablic zmiennej treści, które na bieżąco będą informowały kierowców o sytuacji na drodze. Ponadto inwestycja obejmuje zamontowanie 1300 inteligentnych lamp ledowych, których moc oświetlenia będzie różna w zależności od natężenia ruchu na autostradzie. To nowoczesne rozwiązanie z zakresu smart city wpłynie na efektywniejsze i oszczędne zarządzanie oświetleniem. Zakończenie inwestycji, wraz z całą towarzyszącą jej infrastrukturą, planowane jest na czerwiec 2020 roku.

Szczegółowe informacje o pracach i utrudnieniach dostępne są na stronie Autostrady A2

op. RB