Ruszył zaplanowany remont na ul. Hetmańskiej

Rozpoczął się remont torowiska na ul. Hetmańskiej, który potrwa do końca czerwca. Na niektórych fragmentach nie było ono naprawiane przez ponad 40 lat, od momentu jego wybudowania. Na odcinku około kilometra nastąpią zmiany w organizacji ruchu. Ze względu na to, że jest to obszar niezamieszkały prace odbywać się będą w godzinach 6 - 22.

Komunikacja zastępcza (linia T1) funkcjonuje od 21 kwietnia - grafika artykułu
Komunikacja zastępcza (linia T1) funkcjonuje od 21 kwietnia

- Tegoroczne remonty torów i ulic w Poznaniu są tak zaplanowane, żeby w jak najmniejszym stopniu były uciążliwe dla mieszkańców. Naprawa przejazdów i torów na ul. Zamenhofa miała zakończyć się 20 kwietnia i tak się stało. Dzień później planowo rozpoczęły się prace torowo-sieciowe na ul. Hetmańskiej - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Remont na ul. Hetmańskiej nie mógł zostać przeniesiony na okres wakacji letnich, ponieważ wtedy rozpoczną się prace na tzw. górnym tarasie Rataj z przebudową ronda Żegrze przygotowywanym do rozbudowy torowiska w kierunku ul. Unii Lubelskiej. Również latem zacznie się wyburzanie będącego w bardzo złym stanie mostu Lecha - również nieremontowanego od lat 70-tych - i jego odbudowa. W tym samym czasie nie mogły zostać zamknięte lub zwężone dwa przejazdy przez Wartę. Dodatkowo, prawdopodobnie w drugiej połowie roku, rozpocznie się budowa trzeciego pasa na autostradowej obwodnicy Poznania. Miasto nie chciało by tyle tras wschód-zachód naraz było remontowanych.

Informacje o pracach, ich terminie oraz możliwych utrudnieniach były podawane przez lokalne media już od stycznia, kiedy ogłoszony został harmonogram prac torowo-sieciowych na 2018 rok. Również w ciągu ostatnich tygodni media o tym przypominały. W autobusach i tramwajach można było usłyszeć i przeczytać komunikat. W rejonie ul. Hetmańskiej rozdawane były pasażerom ulotki.

Nie do wszystkich prawdopodobnie te informacje dotarły. Podobnie jednak było w zeszłym roku przy okazji remontu na ul. Królowej Jadwigi.

- Po początkowych problemach kierowcy wówczas czujnie reagowali, każdy znajdował objazdem drogę do celu. Jestem przekonany, że podobnie będzie na Hetmańskiej - dodaje Maciej Wudarski. - Częściowe zamknięcie pasów jezdni jest konieczne w takim układzie komunikacyjnym. Ciężki sprzęt potrzebny do remontu nie może bowiem stać w pasie zieleni przy torowisku.

40 lat minęło

Remont torowiska wzdłuż ul. Hetmańskiej był konieczny, ponieważ, nie licząc doraźnych napraw, odcinek od wiaduktu nad ul. Dolna Wilda do ronda Starołęka nie był remontowany od czasów jego powstania w 1973 roku.

Przez trochę ponad dwa miesiące gruntownie przebudowany zostanie układ torowy i modernizacja sieci trakcyjnej. Obejmie również naprawę nawierzchni przystanków tramwajowych "Hetmańska Wiadukt" usytuowanych nad Drogą Dębińską. Odnowione też będzie otoczenie trasy od Dolnej Wildy do przystanku przed rondem Starołęka. Wymienione będzie całe podłoże, podkłady i szyny. Nowe torowisko pozwoli jechać tramwajom nawet o 100% szybciej, z prędkością do 50-60 km/h. Odnowiona sieć zdecydowanie poprawi zasilanie w tamtym rejonie, zmniejszy awarie, a tym samym przestoje tramwajów.

Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu tramwajowym, estetyka, skróci się czas przejazdu oraz ograniczony zostanie hałas i drgania.

Zmiany komunikacyjne

Ostatnie tramwaje pojechały ul. Hetmańską, na odcinku od ul. 28 Czerwca 1956 r. do ronda Starołęka, w piątek wieczorem i wrócą tam 1 lipca. W sobotę, 21 kwietnia, rozpoczęły się prace przygotowawcze. Zdjęto m.in. sieć trakcyjną, by w poniedziałek od rana mógł zacząć się remont. Ze względu na to, że jest to obszar niezamieszkały prace odbywać się będą w godzinach 6 - 22.

W nocy z 22 na 23 kwietnia wyłączony z ruchu został wewnętrzny lewy pas jezdni północnej ul. Hetmańskiej - w kierunku ul. Dolna Wilda - pomiędzy rondem Starołęka i skrzyżowaniem z ul. Dolna Wilda. Zwężenie po drugiej stronie, na jezdni południowej ul. Hetmańskiej w kierunku ronda Starołęka, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Dolna Wilda i rondem Starołęka, nastąpi w nocy z 27 na 28 kwietnia.

Po tej trasie jeździły tylko przebieg trzech linii tramwajowych - 1, 7, 11 -  musiał zostać zmieniony. Zamiast tramwaju na remontowanych odcinku od soboty kursuje już autobus T1 - pojedzie ul. Hetmańską  od ronda Starołęka, przez ulice 28 Czerwca 1956 r, Traugutta i Rolną, by przez ul. Hetmańską wrócić na rondo Starołęka. Linię T1 obsługiwać będą dłuższe autobusy przegubowe, które w godzinach szczytu maja kursować co 7,5 minuty.

Więcej informacji na stronach www.ztm.poznan.pl i www.mpk.poznan.pl

RB

Załączniki