Ułatwienia dla autobusów na Winogradach [AKTUALIZACJA]

Trwają prace przy wyznaczaniu śluz dla autobusów komunikacji miejskiej na dwóch winogradzkich skrzyżowaniach. Dzięki nim ruch pojazdów komunikacji publicznej będzie odbywał się szybciej i prościej niż dotąd. W związku z robotami, czasowo wyłączona zostanie sygnalizacja świetlna.

Trwają prace przy wyznaczaniu śluz dla autobusów komunikacji miejskiej na dwóch winogradzkich skrzyżowaniach. - grafika artykułu
Trwają prace przy wyznaczaniu śluz dla autobusów komunikacji miejskiej na dwóch winogradzkich skrzyżowaniach.

W środę prowadzono parce i na kilka godzin wyłączono sygnalizację na skrzyżowaniu ul. Serbskiej i Wilczak. W najbliższy weekend prace toczyć się będą przy przecięciu Al. Solidarności z ul. Mieszka I. Sygnalizatory w tym miejscu będą wyłączone od godziny 23:00 w piątek 7 grudnia do godziny 6:00 w sobotę 8 grudnia oraz w godzinach 9:00 - 14:00 w poniedziałek 10 grudnia. O planowanej przerwie powiadomiona została policja, która w tym czasie będzie kierować ruchem na skrzyżowaniu. Ponadto, w związku z instalacją bramownicy w nocy z piątku na sobotę zamknięty zostanie wschodni wlot srzyżowania od strony ul. Połabskiej. Może to powodować chwilowe utrudnienia w ruchu.

Ze względu na budowę bramownicy sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ul. Mieszka I i Al. Solidarności, autobusy linii nr 235 - w noc z 7 na 8 grudnia br. (piątek/sobota) - będą kursować zmienioną trasą.

Zmieniona zostanie trasa linii nr 235 w obu kierunkach.

Linia 235:

POZNAŃ GŁÓWNY -... - Księcia Mieszka I - Słowiańska - Murawa - Aleje Solidarności - Połabska -... - OS. SOBIESKIEGO

__________________________________________________________________________________________________________

Śluza dla autobusów to rozwiązanie, które pozwala im na łatwiejsze pokonanie skrzyżowania. Tworzą ją krótki odcinek buspasa oraz dodatkowy sygnalizator, który "przepuszcza" autobus zanim jadące w tym samym kierunku pojazdy na pozostałych pasach ruchu otrzymają zielone światło. Działanie śluzy autobusowej możemy obserwować choćby przy przystanku Grochowe Łąki na ul. Garbary. Podobne znajdzie zastosowanie na skrzyżowaniach Al. Solidarności i ul. Mieszka I oraz ulic Serbskiej i Wilczak.

Zakres prowadzonych prac obejmuje przede wszystkim korektę istniejącego układu pasów ruchu oraz działania sygnalizacji świetlnej. Na skrzyżowaniu Al. Solidarności i ul. Mieszka I zmieniony zostanie sposób działania sygnalizacji na wschodnim wlocie, a prawy skrajny pas ruchu stanie się buspasem. Ten ostatni umożliwi autobusom przejazd na wprost przez skrzyżowanie bez konieczności zmiany pasa po ruszeniu z przystanku położonego przy wschodnim wlocie na Al. Solidarności.

Podobnie wyglądać będą zmiany na drugim z wymienionych skrzyżowań. Na wschodnim wlocie ul. Serbskiej prawy pas również stanie się buspasem, z którego autobusy będą mogły wjechać na przystanek za skrzyżowaniem z ul. Wilczak nie zmieniając przy tym pasa ruchu.

Nowa organizacja ruchu pozwoli na zoptymalizowanie toru jazdy autobusów i skróci czas przejazdu przez skrzyżowania. W ramach projektu wdrożony zostanie nowy program działania sygnalizacji świetlnej, a na słupach pojawią się dodatkowe sygnalizatory tylko dla autobusów. Ponadto organizacja ruchu i oznakowanie zostaną dostosowane do obowiązujących przepisów. Dotychczasowe relacje i kierunki ruchu dla pozostałych pojazdów na obu skrzyżowaniach nie będą zmienione.

Sygnalizatory świetlne na obu skrzyżowaniach objętych zmianami zostaną również wyposażone w system VDV. Są to urządzenia, które zapewniają autobusom bezprzewodową łączność ze sterownikami sygnalizatorów, informując je o odległości pojazdu od skrzyżowania i czasie zbliżania się do niego. Program kontrolujący  może w takiej sytuacji wydłużyć nadawanie sygnału zielonego dla kierunku, z którego nadjeżdża autobus lub tramwaj, bądź przyspieszyć zmianę ze światła czerwonego na zielone. Tego typu sytuacje najłatwiej zaobserwować na ulicach z wyznaczonymi buspasami, jak Droga Dębińska. W miejscach, gdzie buspasów nie ma, na wykryciu przez sygnalizator autobusu korzystają również inni kierowcy, którzy mogą dzięki temu szybciej przejechać przez skrzyżowanie. Zastosowanie technologii VDV pozwala skrócić średni czas przejazdu autobusów na wybranych odcinkach do kilkunastu procent.

ZDM