Umowa na rozbudowę ul. Unii Lubelskiej

Podpisano umowę z wykonawcą rozbudowy ul. Unii Lubelskiej z nową trasą tramwajową. Za półtora roku poznańskie tramwaje i autobusy będą dojeżdżały do nowej pętli w rejonie ulicy Falistej.

Podpisano umowę z wykonawcą rozbudowy ul. Unii Lubelskiej z nową trasą tramwajową
Podpisano umowę z wykonawcą rozbudowy ul. Unii Lubelskiej z nową trasą tramwajową

- To kolejna inwestycja w transporcie publicznym. Wpisuje się ona w modernizację całego układu sieci torowej na Górnym Tarasie Rataj. Dla mieszkańców osiedla Falista oraz rejonu Minikowa i Marlewa jest to dodatkowa korzyść w postaci szybszego dostępu do transportu publicznego. Jeżeli chcemy poprawiać jakość powietrza i zmniejszać ruch samochodowy, to musimy zaoferować odpowiednią alternatywę - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Inwestycja nie wiąże się z  generowaniem dodatkowych utrudnień czy negatywnym wpływem na ogólny ruch w mieście. Rondo Żegrze zostało tak przebudowane, żeby dodanie linii tramwajowej wraz układem dróg i infrastrukturą przebiegało bez zakłóceń.

Wykonawcy kończącej się przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj przygotowali już na rondzie Żegrze rozjazd, przez który tramwaje będą mogły pojechać w stronę nowej pętli. Dzięki temu nie będzie już konieczne  zamykanie ronda dla ruchu kołowego i tramwajowego w trakcie prac na ul. Unii Lubelskiej.  

- W porównaniu do całej sieci tramwajowej jest to stosunkowo niewielka inwestycja, ale bardzo istotna ponieważ dotrzemy komunikacją do osiedla, które było jej dotąd pozbawione. Otwieramy też możliwość korzystania z transportu nie tylko dla sporej części południowego Poznania, ale także dla terenu na jakim działania inwestycyjne dopiero się rozpoczną. Doświadczenie pokazuje jak ważne jest, żeby infrastrukturą komunikacji publicznej, wyprzedzać inwestycje
mieszkaniowe - zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Obecnie prowadzone są analizy, jakie autobusy i tramwaje będą dojeżdżać do pętli przy ul. Unii Lubelskiej. Na pewno będzie to linia nr 5 i 174. Dzięki
przebudowie wiaduktu na ul. Gołężyckiej będzie możliwe poprowadzenie linii autobusowych obsługujących Minikowo, żeby także te tereny były dobrze skomunikowane.

Do nowej pętli tramwajowo-autobusowej, wyposażonej w budynek ekspedycji, przystanki tramwajowe i autobusowe oraz parking dla rowerów, doprowadzi od ronda Żegrze nowe torowisko w ul. Unii Lubelskiej wraz z siecią trakcyjną.

W ramach inwestycji na odcinku ul. Unii Lubelskiej od ronda Żegrze do nowej pętli przebudowane zostaną istniejące oraz wybudowane nowe chodniki i drogi rowerowe, a także podziemna infrastruktura: kanalizacja deszczowa, wodociągowa, gazowa, cieplna, elektryczna i telekomunikacyjna. Powstanie system monitoringu wizyjnego, zmodernizowana zostanie sieć elektroenergetyczna wysokiego napięcia.

Ciekawostką tego projektu jest pojawienie się po raz pierwszy w Poznaniu pętla tramwajowa o odwróconym ruchu. Dzięki temu łatwiejsze będzie przesiadanie się - drzwi w drzwi. Tramwaj będzie dojeżdżał do przystanku końcowego na pętli, który jednocześnie będzie początkiem linii autobusowych. Z kolei z autobusów przyjeżdżających będzie można się bezpośrednio, w ramach jednej platformy, przesiąść do tramwaju wyjeżdżającego z pętli. Będzie to znaczne udogodnienie dla osób przesiadających się na pętli.

W rejonie ulic Falistej i Obodrzyckiej na ul. Unii Lubelskiej zbudowana lub przebudowana zostanie infrastruktura podziemna, chodniki, drogi rowerowe i miejsca postojowe. Powstaną nowe przystanki autobusowe i system monitoringu
wizyjnego.

- Przetarg udało się sprawnie przeprowadzić. Będziemy współpracować ze sprawdzonym, rzetelnym partnerem, z którym można na bieżąco rozmawiać i rozwiązywać problemy. Nie widać ryzyka, żeby ta inwestycja miała się do końca
przyszłego roku nie skończyć. Jestem przekonany, że zrobimy to w zakładanym terminie i budżecie, tak jak mamy to w zwyczaju robić od kilku lat - podkreślił Marcin Gołek, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Wykonawcami będą dwie firmy, które razem zgłosiły się do przetargu - Tor-Mel Sp. z o.o. i Terlan Sp. z o.o. Jako jedyne zmieściły się w zakładanym przez Poznańskie Inwestycje Miejskie budżecie 50 mln zł oferując wykonanie prac za kilkaset tysięcy mniej.

Obie spółki pochodzą z regionu i od wielu lat działają na poznańskim rynku. Tor-Mel wykonał m.in. przedłużenie trasy tramwajowej od ul. Podgórnej, przez most Rocha, do skrzyżowania ulic Jana Pawła II i Kórnickiej oraz przebudował ul. Winogrady na odcinku od ul. Armii Poznań do ul. Szelągowskiej. Terlan jest częścią grupy Aquanet i specjalizuje się w pracach kanalizacyjnych i wodociągowych.

Na realizację wykonawcy będą mieli półtora roku od podpisania umowy.

Inwestycja będzie realizowana etapowo i jest częścią projektu "Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha - rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej", który uzyskał dotację unijną.  Dzięki jego realizacji przejazdy tramwajów będą generowały mniejszą emisję hałasu i drgań, a trasa będzie dostępna dla osób niepełnosprawnych.

PIM, RB