W niedzielę rusza Poznańska Kolej Metropolitalna

W niedzielę rano, 10 czerwca, na czterech trasach pojadą pierwsze pociągi Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Pasażerowie jadący z Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla, czy Wągrowca dostaną alternatywę dla dojazdów do Poznania samochodami.

W ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą jeździć charakterystyczne biało-czerwone pociągi z logiem PKM - grafika artykułu
W ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą jeździć charakterystyczne biało-czerwone pociągi z logiem PKM

Porównanie czasów przejazdów pociągiem i samochodem w godzinach porannego i popołudniowego szczytu nie pozostawia wątpliwości, że koleją można dostać się do Poznania o wiele szybciej. Czas dojazdu pociągiem z Nowego Tomyśla na stację Poznań Główny, to 47 minut. Ten sam odcinek przejechany samochodem zajmie prawie dwa razy dłużej - ok 1,5 godziny. Dobrym przykładem może też być nieco krótsza trasa: Palędzie - Poznań Główny. Pociągiem pokonanie tej trasy zajmie 17 minut, a samochodem, w godzinach szczytu, około 50 minut, czyli trzy razy dłużej. Także z Lubonia łatwiej i szybciej będzie można się dostać koleją - 8 minut, niż samochodem - 34 minuty.

Kolej = mniej korków

Szybka, regularnie i często kursująca kolej ma zachęcić mieszkańców aglomeracji poznańskiej do pozostawienia samochodu w miejscu zamieszkania i dojeździe do Poznania pociągiem.

Podróżni zyskają czas, zdrowie i pieniądze, a Poznań przestrzeń, mniej korków i lepsze powietrze.

W wrześniu zeszłego roku rozszerzony został wspólny bilet Bus-Tramwaj-Kolej. Dzięki integracji taryfowej na jednym bilecie można dojechać na przykład do stacji Poznań Główny, a dalej poruszać się po mieście tramwajem lub autobusem.

Obszar funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej objął gminy i miejscowości w promieniu około 50km od Poznania, wyznaczany przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach: Nowy Tomyśl, Wągrowiec, Grodzisk Wlkp., Jarocin, Szamotuły, Rogoźno, Kościan, Gniezno i Września.

10 czerwca pierwsze pociągi PKM połączą Poznań z Nowym Tomyślem, Jarocinem, Wągrowcem i Grodziskiem Wielkopolskim. W ramach drugiego etapu, który zaplanowany jest na lata 2019 - 2021, uruchomione będą połączenia do Rogoźna, Gniezna, Wrześni, Kościana i Szamotuł.

Docelowo na każdej z 9 linii kolejowych wychodzącej ze stolicy Wielkopolski pociągi pojadą regularnie, co pół godziny rano i po południu oraz co godzinę w pozostałym czasie.

Węzły przesiadkowe 

Oprócz uruchomienia dodatkowych pociągów ważne jest przekonanie mieszkańców około poznańskich gmin, żeby zostawili samochód w swoim miejscu zamieszkania lub pod lokalnym dworcem i przesiedli się na pociąg.

Zgodnie z koncepcją PKM - prawie wszystkie stacje i przystanki będą węzłami przesiadkowymi, na których będzie można zostawić samochód czy rower lub dojechać do nich komunikacją publiczną.

Na terenie metropolii poznańskiej będzie 55 węzłów przesiadkowych, 63 parkingi dla prawie 4,5 tysiąca samochodów oraz stanowiska dla ponad 1700 rowerów. Wartość tych inwestycji, w których mieści się również budowa 111 km ścieżek rowerowych, wyniesie ponad 700 mln zł, z czego na 65% uzyskano dofinansowanie.

Część węzłów przesiadkowych ujednolicono architektonicznie. Powstały, i powstają, ciekawe wizualnie i funkcjonalne elementy planowanych przystanków takie jak wiaty dla rowerów, toalety, ławki, stojaki rowerowe, zegary, tablice informacyjne i kierujące, pojemniki na zieleń, kosze na śmieci, czy latarnie.

Czym pojedziemy?

Przewoźnikiem będą Koleje Wielkopolskie, spółka samorządowa która dysponuje taborem 22 elektrycznych pociągów Elf, 12 wyremontowanych składów i 24 szynobusów, które będą jeździć na liniach zelektryfikowanych. Jest już złożone zamówienie w Pesie Bydgoszcz na 10 pociągów pięcioczłonowych. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko podpisano umowę na zakup kolejnych pięciu pociągów.

PKM obsługiwany będzie przez następujące pociągi: SA 132, SA 134, SA 139, EN 57 AKW, EN 57 AL. oraz EN 76 zwany również Elfem. Pierwsze trzy typy pociągów pojadą na trasach do Grodziska Wielkopolskiego i Wągrowcem, natomiast tabor typu EN będzie kursował między Poznania a Nowym Tomyślem oraz Jarocinem. W zależności od typu pociągów będą mogły one pomieścić od 206 do 449 pasażerów.

Wszystkie pociągi, które będą jeździły w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej będą biało-czerwone z charakterystycznym logo PKM. Po Poznaniu jeździ tramwaj w takim samych barwach.

Więcej informacji na temat Poznańskiej Kolei Metropolitalnej można znaleźć na stronie http://pkm.metropoliapoznan.pl/

RB

Załączniki