Wiosna w Tramwajarzu

Remont i reorganizacja czeka Centrum Kultury Amarant, które mieści się w budynku dawnego Domu Tramwajarza. Nowym operatorem centrum zostanie Estrada Poznańska, która wspólnie z ZKZL będzie odpowiadać za jak najlepsze wykorzystanie 500 tysięcy złotych z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. 

Dom Tramwajarza - grafika artykułu
Dom Tramwajarza

Aktualnie w Centrum działa 26 podmiotów, animujących życie społeczne i kulturalne dla mieszkańców Jeżyc. Zmiana operatora nie oznacza zmiany zasad ich funkcjonowania, ma natomiast poprawić przepływ informacji i ułatwić korzystanie ze wspólnych przestrzeni Domu Tramwajarza.

- Priorytetem miasta jest wsparcie wszystkich podmiotów, które działają i chcą działać w Amarancie. Chcemy zapewnić im jak najlepszy dostęp do obiektu i jego zasobów, aby nie pominąć żadnej wartościowej inicjatywy - mówi Jędrzej Solarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania, odpowiedzialny za kulturę.

Na początku 2015 roku ZKZL przy udziale Wydziału Kultury przeprowadził konkurs na operatora Domu Tramwajarza, którego zwycięzcami okazali się młodzi animatorzy kultury, zrzeszeni w Fundacji Amarant. Program Centrum Kultury Amarant, Fundacja budowała we współpracy z lokalnymi jeżyckimi stowarzyszeniami i animatorami kultury. Na początku 2017 roku wewnętrzne tarcia w zarządzie fundacji uniemożliwiły jej dalsze sprawne funkcjonowanie (np. podpisywanie nowych umów) i mimo wielu prób mediacji podejmowanych m.in. przez władze miasta konfliktu nie udało się załagodzić.

W tym samym czasie radna miasta Poznania Katarzyna Kretkowska zgłosiła do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2017 projekt wsparcia remontu i dalszych działań kulturalnych w Amarancie. Zwyciężył on w głosowaniu mieszkańców, ale do uruchomienia przyznanej kwoty 500 tysięcy złotych konieczne stało się wyłonienie nowego operatora Amarantu, który mógłby nią dysponować. Za zgodą wnioskodawczyni pieniądze zostaną podzielone na część inwestycyjną (przejmie je ZKZL) oraz merytoryczną, która przypadnie Estradzie Poznańskiej,  jako nowemu operatorowi obiektu. Rozwiązanie to jest efektem wielu spotkań prezydenta Jędrzeja Solarskiego z lokalną społecznością, zainteresowaną losami Tramwajarza po zakończeniu procesu o prawo własności do budynku.

- Oczekiwane jest przede wszystkim zagwarantowanie jasnych zasad dostępu do zasobów obiektu, który po latach sporu prawnego jest dziś własnością miasta. Podobnie jest w przypadku pieniędzy na działalność, które powinny zostać podzielone transparentnie - mówi Jędrzej Solarski.

- Estrada będzie odpowiedzialna za zbudowanie programu artystycznego, wykorzystującego potencjał dotychczas działających tu fundacji, stowarzyszeń i animatorów kultury. Chcemy zapewnić ciągłość dotychczasowej działalności - dodaje Justyna Makowska, dyrektor miejskiego Wydziału Kultury.

- Program Estrady na najbliższe lata opiera się na działalności w różnych przestrzeniach miasta. Możliwość wspierania działań na Jeżycach w ramach środków z budżetu obywatelskiego to duże wyzwanie, jednak biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe rozmowy z twórcami, animatorami i mieszkańcami dzielnicy jesteśmy przekonani, że uda nam się realizować ideę dostępności i różnorodności w tym szczególnym dla poznańskiej kultury obiekcie - mówi Małgorzata Kempa, dyrektor Estrady Poznańskiej.

Aktualnie trwają postępowania, mające wyłonić wykonawców remontu Domu Tramwajarza.

- Czeka nas przede wszystkim kapitalna renowacja instalacji elektrycznej, przymierzamy się też do izolacji akustycznej ściany głównej sali, która graniczy z lokalami mieszkalnymi w sąsiedniej kamienicy - mówi wiceprezes ZKZL Michał Prymas. Koszt remontu wyniesie ok. 280 tysięcy złotych, prace w samym obiekcie rozpoczną się prawdopodobnie pod koniec września. 

Marcin Kostaszuk/Wydział Kultury