ZTM: Będą zmiany. Będą oszczędności

Redukcja zatrudnienia i wyrównanie wynagrodzeń oraz ograniczenie zlecania usług podmiotom zewnętrznym - to najważniejsze zmiany, jakie po kontroli przeprowadzonej przez Wydział Transportu i Zieleni zostaną wprowadzone w poznańskim Zarządzie Transportu Miejskiego. Efektem reorganizacji mają być oszczędności sięgające miliona złotych w skali roku.

Konferencja prasowa ws. kontroli w ZTM - grafika artykułu
Konferencja prasowa ws. kontroli w ZTM

Zakończyła się kontrola w Zarządzie Transportu Miejskiego w Poznaniu. Prowadzone przez Wydział Transportu i Zieleni działania dotyczyły przede wszystkim sposobu organizacji i funkcjonowania ZTM, w tym poziomu zatrudnienia, wynagrodzeń i zakresu umów outsourcingowych. Na podstawie wniosków z kontroli sporządzony został nowy Regulamin organizacyjny ZTM.

- Najpoważniejsze nieprawidłowości stwierdzone w czasie kontroli to przerost zatrudnienia oraz nadmierne korzystanie z usług zewnętrznych kancelarii prawnych - mówi Violetta Wabińska-Chmielewska, dyr. Wydziału Transportu i Zieleni - Poprzedni dyrektor ZTM, Bogusław Bajoński, nie informował ani jednostki nadzorującej ani prezydenta o zatrudnianiu kolejnych osób z firmy zewnętrznej. Jest to rzecz niedopuszczalna, podobnie jak nadmierne wydatkowanie środków publicznych związane z podpisywaniem szeregu umów z kancelariami prawnymi na doradztwo i inne usługi. Taka niegospodarność musi wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Dyr. Bajoński pożegnał się już z jednostką. Teraz, za zgodą prezydenta Macieja Wudarskiego, zamierzamy skierować wniosek do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

Najważniejsze zmiany, jakie zostaną wprowadzone w ZTM, to:

  • optymalizacja poziomu zatrudnienia, poprzez rezygnację z usług firm zewnętrznych. Ze względu na wcześniejsze zobowiązania nie obejmie to części kontrolerów biletów i kasjerek.
  • aktualizacja wewnętrznych przepisów ZTM m.in. Kart Stanowisk Pracy
  • wyrównanie poziomu wynagrodzenia dla stanowisk o równorzędnej wadze
  • udzielenie dyrektorowi ZTM nowych pełnomocnictw (uchylenie aktualnych) dla zaciągania zobowiązań finansowych
  • stosowanie się do zasad zawartych w Kodeksie Etyki obowiązującym w Urzędzie Miasta Poznania

Zmiany mają przynieść Miastu duże oszczędności. Sama rezygnacja z usług zewnętrznych kancelarii prawnych pozwoli na zatrzymanie w kasie Miasta ok. 300 tys. zł w 2016 r. Zmniejszenie poziomu zatrudnienia przez firmę outsourcingową z 140 do 65 etatów to oszczędność rzędu 700 tys. zł. Dalsze oszczędności przyniesie zmniejszenie ilości pracowników ze 189 do 181, oraz wyrównanie wynagrodzeń.

Zatwierdzony przez zastępcę prezydenta Poznania nowy regulamin wszedł w życie 24 maja 2016 roku.

Joanna Żabierek/biuro prasowe/WTiZ