MPK Poznań z unijnymi pieniędzmi na "elektryki"

Przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę o dofinansowanie projektu "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu". W jego ramach tabor komunikacji miejskiej wzbogaci się o blisko 40 nowoczesnych, zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych. Wartość dofinansowania to ponad 90 mln zł.

MPK Poznań otrzymało dofinansowanie na zakup blisko 40 elektrycznych autobusów, fot. MPK. - grafika artykułu
MPK Poznań otrzymało dofinansowanie na zakup blisko 40 elektrycznych autobusów, fot. MPK.

Poznański przewoźnik planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 31 standardowych (12-metrowych) oraz 6 przegubowych (18-metrowych). Będą one kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.

- Wybór tych linii został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań. - Zmiana taboru na zeroemisyjny oznacza lepsze powietrze w miejscach, gdzie mieszka wiele osób, a więc i wyższą jakość życia - dodaje.

Standardowo, nowe autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, a zatem przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz podróżujących z dziećmi w wózkach. Zostaną wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej - będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille'a. Jednocześnie w projekcie uwzględniono budowę kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowe ładowarki pantografowe mają powstać na dworcu Os. Sobieskiego (jedna ładowarka dwustanowiskowa), na Garbarach (jedna dwustanowiskowa), Górczynie (dwie dwustanowiskowe) oraz w zajezdni na Kaczej. W tej ostatniej lokalizacji, oprócz jednej pantografowej ładowarki dwustanowiskowej, powstanie infrastruktura do ładowania poprzez wtyczki plug-in.

Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 proc. tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. W najbliższych tygodniach ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe dotyczące tego przedsięwzięcia. Początek dostaw planowany jest na koniec roku 2021.

Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI "Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach", działanie 6.1 "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach".

MPK/JZ