Rowerem po Poznaniu

Na każdego poznańskiego rowerzystę przypada kilka osób, które "chciałyby, ale się boją". Poniżej kilka rad, jak przełamać opór i zadbać o swoje bezpieczeństwo:

Sprawdź, czy nie ma lepszej trasy niż ta, którą znasz z samochodu czy tramwaju

W Poznaniu jest sporo tras umożliwiających ominięcie ulic z dużym ruchem samochodowym. Trasy przez parki, wzdłuż Warty czy ulice z kontraruchem coraz częściej układają się w alternatywne trasy - znajdź je!

Nie daj się zepchnąć do krawędzi jezdni

Jadąc po ulicy, zachowuj taką odległość od krawężnika, która pozwoli wyminąć studzienkę kanalizacyjną bądź kałużę bez gwałtownego skrętu.

Jedź przewidywalnie

Skręcając, sygnalizuj swój manewr wyciągniętą ręką. Kierowcy muszą znać twoje zamiary. Przed zmianą pasa upewnij się dwa razy czy możesz to zrobić. Na szerokich ulicach o kilku pasach ruchu zmieniaj pasy etapami.

Obserwuj otoczenie

Nawet, gdy masz pierwszeństwo, upewnij się, że kierowca zamierza je uszanować. Przy przejazdach rowerowych, nawiązuj kontakt wzrokowy z kierowcami.

Szczególnie uważaj, gdy po prawej stronie zaparkowane są samochody. W każdej chwili mogą zostać otwarte drzwi. Obserwuj również wyjazdy z posesji czy parkingów. Często widoczność dla wyjeżdżającego kierowcy jest bardzo słaba.

Zadbaj o wyposażenie roweru

Dzwonek i oświetlenie przednie i tylne są obowiązkowe, jednak dla swojego bezpieczeństwa warto zrobić więcej niż wymagane prawem minimum. Nie ma prawnie wiążących norm, jak jasne powinno być oświetlenie roweru i większość światełek nie oświetla niczego poza kilkoma metrami drogi przed rowerem. Aby móc jeździć z normalną prędkością także po zmroku, zainwestuj w sprzęt, który oświetla co najmniej kilkadziesiąt metrów przed tobą, aby dać szansę reakcji zarówno sobie, jak i szybciej poruszającym się samochodom. Warto też wyposażyć rower w elementy odblaskowe. Kupując opony, wybierz te z odblaskowym paskiem. Warto też wyposażyć szprychy w nakładki odblaskowe. Poprawią one widoczność z boku - a to właśnie zderzenia bocznie zdarzają się najczęściej.


Kontrapasy są pasami wydzielonymi na jezdni linią ciągłą lub przerywaną, oznakowanymi symbolami roweru (znak P-23) wskazującymi kierunek ruchu rowerowego. Dodatkowo na kontrapasie często umieszcza się strzałki, aby jednoznacznie wskazać jedyny dopuszczalny kierunek poruszania się rowerzystów. Na ulicy jednokierunkowej z kontrapasem, pod znakiem o zakazie wjazdu (B-2) i o ulicy jednokierunkowej (D-3), umieszczone są tabliczki z symbolem roweru i opisem "Nie dotyczy" (T-22).

Warto wiedzieć: jazda kontrapasem możliwa jest WYŁĄCZNIE w jednym kierunku - przeciwnym do kierunku jazdy innych pojazdów, na ulicy z wyznaczonym kontrapasem rowerzyści, którzy poruszają się zgodnie z kierunkiem jazdy innych pojazdów, zobowiązani są do jazdy poza kontrapasem, czyli tak jak samochody, kontrapas nie jest parkingiem - w jego obrębie obowiązuje zakaz parkowania, kontrapas nie jest chodnikiem - jest przeznaczony wyłącznie dla ruchu rowerowego "pod prąd".


Śluza dla rowerów to część jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu. Jest ona przeznaczona do zatrzymania rowerów w celu zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa. Musi być oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi. Wyróżnia się kilka rodzajów śluz. Śluzy ułatwiają wykonanie skrętu w lewo, który często stanowi problem dla rowerzystów.

Pierwsza taka śluza została w Poznaniu wyznaczona na ul. Pułaskiego na skrzyżowaniu z Nowowiejskiego i aleją. Ma ona ułatwić rowerzystom przede wszystkim skręt w lewo, w aleję Wielkopolską. Dotychczas było to niezbyt bezpieczne, bo ruch aut utrudniał zajęcie odpowiedniego pasa przez chcącego skręcić w lewo rowerzystę. Śluza rowerowa ułatwia rowerzystom wykonanie tego manewru. Samochody zatrzymują się zgodnie z sygnalizacją przed śluzą, a cykliści mogą wjechać przed auta i poczekać na zielone światło, a następnie opuścić skrzyżowanie.


Strzeżone parkingi rowerowe, na których można bezpłatnie zostawić rower, czynne są całą dobę i znajdują się na parkingach buforowych poznańskiej Strefy Płatnego Parkowania (SPP):

ulica Chwaliszewo (stare koryto Warty),

ulica Dolna Wilda (dwa parkingi przy skrzyżowaniu z ulicą Olimpijską i Chwiałkowskiego),

ulica Droga Dębińska (przy AWF),

ulica Głogowska (obok Dworca Zachodniego),

ulica Maratońska (za Multikinem),

ulica Pułaskiego (skrzyżowanie z ulicą Księcia Mieszka I).


Warto zaznaczyć, że rowery w Poznaniu można przewozić komunikacją miejską, czyli autobusami lub tramwajami, ale tylko w szczególnych okolicznościach. Taką sytuacją może być nagłe załamanie pogody lub uszkodzenie roweru, które uniemożliwia dalszą jazdę. Rower należy przewozić wyłącznie w miejscu oznaczonym piktogramem oraz w taki sposób, aby nie zagrażał lub nie przeszkadzał innym pasażerom.

Szczegóły określa Regulamin przewozów Zarządu Transportu Miejskiego

Przewóz roweru pociągami Kolei Wielkopolskich i POLREGIO (którymi posiadacze biletów okresowych PEKA mogą jeździć w granicach Poznania bez dodatkowych opłat) jest niestety płatny. Obowiązują taryfy poszczególnych przewoźników - szczegóły dostępne m.in. w poradniku Urzędu Transportu Kolejowego.


Rowery są takimi pojazdami, które czasem trzeba zostawić w miejscu publicznym, aby załatwić jakąś sprawę - czy to przypiąć do stojaka, czy też umieścić na parkingu. Przedmioty, pojazdy i inne urządzenia są narażone na zniszczenie lub kradzież, jeśli ich nie widzimy, nie mamy stale pod kontrolą. Kradzieże rowerów, podobnie jak kradzieże samochodów czy motocykli, zdarzają się. Jest to zjawisko coraz rzadsze, ale wciąż nie do końca wyeliminowane. Czy można uniknąć kradzieży roweru? Całkowicie najprawdopodobniej tego ryzyka wyeliminować się nie da, ale można je mocno ograniczyć. Jeśli jednak taka sytuacja się zdarzy - czego nikomu nie życzymy - jest duża szansa na odzyskanie naszych dwóch kółek. W jaki sposób? To proste: dzięki bezpłatnemu oznaczeniu roweru.

Poznań jako jedno z pierwszych miast w Polsce, dzięki pomocy i uprzejmości funkcjonariuszy z Komendy Miejskiej Policji, wprowadziło stałą akcję znakowania rowerów. Akcja ma nazwę "Poznański rower - bezpieczny rower". W przypadku kradzieży jednośladu odzyskanie oznakowanego roweru jest dużo prostsze, przekonują poznańscy policjanci. Jak przebiega znakowanie? Rower rejestrowany jest na osobę pełnoletnią mieszkającą w Poznaniu lub na terenie powiatu poznańskiego, a więc jeśli pojazd chcą oznakować nieletni, muszą to zrobić w obecności choćby jednego z rodziców. Dziecko natomiast zostanie wskazane jako użytkownik. Policjanci znakują rower, nie uszkadzając lakieru, i rejestrują go, przypisując mu indywidualny numer. Na ramie takiego roweru przyklejana jest specjalna nalepka, potwierdzająca umieszczenie pojazdu w Policyjnym Rejestrze Oznakowanych Rowerów. Już sam widok takiej naklejki powinien odstraszać potencjalnych złodziei.

Po zarejestrowaniu i oznakowaniu właściciel roweru otrzymuje potwierdzenie w postaci plastikowej karty formatu dowodu osobistego. Uczestnictwo w programie, rejestracja i oznakowanie są bezpłatne. Jest tylko jeden warunek: rower musi być sprawny i spełniać wymogi bezpieczeństwa. Za sprawny i bezpieczny rower uznaje się taki, który ma sprawny co najmniej jeden hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o łagodnym dźwięku. Pojazd musi posiadać co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej, o kształcie innym niż trójkąt, oraz przynajmniej jedno tylne czerwone światło (może być migające). Rower musi mieć także przednią lampkę o białej lub żółtej barwie światła.