Kultura w Poznaniu

Teatr

PRL w krzywym zwierciadle

- Niebezpieczeństwem są ludzie - zakompleksieni, mali, trywialni i z góry uprzedzeni wobec innych - mówi reżyser spektalu.

Cisi i Gęgacze - grafika artykułu
Cisi i Gęgacze

"Cisi i Gęgacze" to opera, satyra polityczna czy jak kto woli groteskowa farsa z lat 60-tych Janusza Szpotańskiego. Za słowa, które w niej padają, autor został skazany na trzy lata więzienia. Stał za tym bezpośrednio Władysław Gomułka - ówczesny sekretarz KC PZPR. To sztuka, która wyśmiewa życie w PRL-u. Przedstawia losy ówczesnej inteligencji, partyjnych władz kraju oraz napięcia pomiędzy nimi. Demaskuje absurdy dnia codziennego oraz maluje portrety ludzi, których zachowanie determinowane było realiami ówczesnej Polski. Towarzyszą temu, jak donoszą realizatorzy, powszechnie znane przeboje, które są świadectwem nadziei i tragizmu minionej epoki.

Czy ten tekst jest uniwersalny? Czy wpisuje się we współczesne życie? Czy odnajdziemy w sobie "cichych" i "gęgaczy"?

Reżyser Daniel Przastek opowiada:

- Spektakl powstał w związku z konkretnym wydarzeniem - obchodami 35 rocznicy powstania Komitetu Obrony Robotników. To pierwsze przedstawienie w ponad 5-letniej historii Koła Naukowego "Teatr i Polityka", które wprost mówi o zjawiskach ze sfery polityki. Jest ono naszą wspólną wypowiedzią wobec świata, który nas otacza - na pewno polemiczną i metaforyczną, ale osobista. W moim przekonaniu największym niebezpieczeństwem są ludzie - zakompleksieni, mali, trywialni i z góry uprzedzeni wobec innych. Nasza metoda pracy to stały eksperyment i przekraczanie własnych słabości, przywar i utartych schematów. W pracy najważniejszy jest tekst i jego interpretacja, która staje się punktem wyjścia do zbudowania widowiska, wielokrotnie zaskakującego nawet nas - realizatorów przedsięwzięcia.

Reżyser opisuje również próby do spektaklu, którego tematyka znana jest młodym aktorom tylko z podręczników:

- Chyba najważniejszą sprawą jest fakt, że wszyscy biorący udział w spektaklu to studenci lub absolwenci kierunku politologia Uniwersytetu Warszawskiego. Jestem wykładowcą akademickim najnowszej historii Polski i większość występujących miała ze mną zajęcia. Sama praca nad spektaklem przebiegała w dwóch etapach. Pierwszym było poznania tematyki, a również samego Janusza Szpotańskiego i dogłębna analiza jego utworu. Drugi etap to praca nad spektaklem: inscenizacja (przełożenie na język sceny tego, co nigdy nie było wystawiane, trudno bowiem uznać domowe spektakle Szpotańskiego za faktyczne przedstawienia) oraz zbudowanie linearnej dramaturgii, która stała się nie tylko opowieścią z przeszłości, ale uniwersalną historią o ludzkich wyborach, których dokonujemy każdego dnia.

Po spektaklu odbędzie się dyskusja: "Wobec systemu? Alternatywa wczoraj i dziś".

Monika Nawrocka

Napisz do redakcji: kulturapoznan@wm.poznan.pl

  • " Cisi i Gęgacze" wg opery Janusza Szpotańskiego
  • 19.03. g.19
  • siedziba Teatru Ósmego Dnia (ul. Ratajczaka 44)
  • Koło Naukowe Teatr i Polityka
  • realizatorzy: reżyseria - Daniel Przastek, współpraca reżyserska - Rafał Kozerski, opracowanie tekstu - Marcin Czardybon, scenografia, muzyka, choreografia - zespół, opracowanie muzyczne - Antoni Bagan, Bartosz Krzyżewski, Aleksandra Popiołek, realizacja filmu, multimedia - Łukasz Falkowski, Zofia Gryta, współpraca realizatorska - Mateusz Cukierski, Barbara Geresz, Patrycja Góra, produkcja - Artur Kozakiewicz, obsada - Marcin Czardybon, Michał Jóźwiak, Michał Kania, Rafał Kozerski, Jagoda Lenartowska, Sebastian Mańczyk, Martyna Nowosielska
  • bilety: 25 zł - normalny, 20 zł - ulgowy, 15 zł grupowy (rezerwacja pod nr tel. 061 855 20 86 lub teatr@osmego.art.pl)