Działania projektowe w Berlinie

Projekt YALE wszedł w berlińskich przedszkolach projektowych w kolejną fazę. We wszystkich trzech przedszkolach w styczniu i w lutym 2014r. zostały przeprowadzone szkolenia na temat "Aktywne uczenie się/Praca projektowa z dziećmi".

W ramach dwudniowych szkoleń zespoły zostały zapoznane z założeniami pracy mającej na celu aktywne uczenie się dzieci i pracy projektowej. W Berlinie wymóg pracy projektowej w przedszkolach jest ustanowiony przez Berliński Program Kształcenia, co także było ważnym drogowskazem podczas szkoleń.

Nauczyciele i nauczycielki początkowo zastanawiali się nad tym w jaki sposób rozumieją i sami przeżywają proces aktywnego uczenia się, a także jak rozumieją pracę projektową. Co więcej w czasie szkolenia doszło do wymiany poglądów na temat wyzwań jakie niesie praca projektowa w przedszkolach. Centralnym punktem szkoleń było poszukiwanie tematów projektowych, które są zorientowane na świat dziecka. W czasie spotkania przedyskutowane zostały tematy dotyczące dzieci, otoczenia dziecka oraz społeczeństwa odgrywające znaczącą rolę w dorastaniu dziecka.

Co więcej, w czasie szkolenia, mniejsze podgrupy dokonały wyboru konkretnego tematu projektu, nad którym będą dalej pracowały. Na podstawie kroków planowania projektu (jak w Berlińskim Programie Kształcenia: 1. rozpoznanie i analiza; 2. ustalenie celów; 3. planowanie i działanie; 4. ewaluacja i refleksja) zespoły zajmowały się intensywnie dokładnym rozpoznawaniem i analizą tematów, aby ustalić cele projektów. Tematy projektów odzwierciedlają aktualną sytuację w poszczególnych przedszkolach, a także sytuacje życiowe dzieci. Tematy te są bardzo rozległe i dotyczą m.in. różnorodności w przedszkolu, różnych typów rodzin, adaptacji w przedszkolu i grupie przedszkolnej, radzenia sobie z rozstaniem.

Uczestnicy pierwszego, bilateralnego spotkania w Poznaniu relacjonowali swoje wrażenia, a także dyskutowali na ich temat z innymi uczestnikami spotkania. Porównanie koncepcji pracy projektowej w Berlinie i w Poznaniu było ciekawą inspiracją do dalszej pracy. Ten temat będzie nam towarzyszyć z pewnością na drugim bilateralnym spotkaniu w kwietniu 2014 - tym razem w Berlinie, gdzie będziemy przyjmować gości z Poznania.

Wszystkie przedszkola biorące udział w projekcie są w trakcie planowania i realizacji projektów z dziećmi i rodzicami. Życzymy wiele radości i sukcesów w pracy!

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej