Amortyzacja w podatkach i w księgach

Księgi w firmie - różnice w zasadach i metodach.

Wybór zasad amortyzacji to jedno z najważniejszych zagadnień w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.
Trzeba pamiętać, że wycena i amortyzacja środków trwałych ma dwa wymiary - podatkowy i bilansowy, co skutkuje występowaniem w sprawozdaniach finansowych aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Powstają one m.in. wskutek przyjęcia przez spółkę odmiennych zasad (metody, okresu, stawki) amortyzacji księgowej i podatkowej środków trwałych.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości amortyzację można rozpocząć nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, natomiast kończy się ją nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową składnika majątku albo z chwilą przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.
Z kolei w świetle przepisów podatkowych odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w jakim dany środek wprowadzono do ewidencji, do końca miesiąca, w którym suma odpisów amortyzacyjnych zrównuje się z jego wartością początkową lub w którym postawiono go w stan likwidacji, zbyto bądź stwierdzono jego niedobór.
Zatem przepisy prawa bilansowego i podatkowego regulują kwestię momentu rozpoczęcia amortyzacji środków trwałych bardzo podobnie. W praktyce więc sytuacja, w której z tego tytułu mogłaby wystąpić różnica przejściowa, nie powinna mieć miejsca.
Zachęcamy do lektury całości artykułu, w którym szczegółowo zostały opisane zasady m.in.:
- rozłożenia odpisów w czasie
- metod odpisów
- ich mniejszej dowolności
- skutków przyjęcia różnych metod
- omówiono także przykłady
(informacja za: Rzeczpospolita Nr 171 z dn. 24.07.2003 r. - dodatek Dobra Firma)