Sposób na rozwój sieci - coraz więcej firm działa w systemie franchisingu

Jednym ze sposobów na rozwój sieci przedsiębiorstw handlowych oraz usługowych, który sprawdził się w Unii Europejskiej, a w Polsce dynamicznie się rozwija, jest franchising.
W tym systemie działa już u nas ponad 130 firm, a kolejnych 50-70 przygotowuje się do wejścia na rynek.
Franchising - co to takiego?
Jest to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na ścisłej współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi podmiotami: franczyzodawcą (sprzedający licencję i pakiet franczyzowy) i franczyzobiorcą (kupujący licencję i pakiet).
Biorca licencji, na zasadach określonych w umowie, prowadzi działalność zgodnie z koncepcją dawcy (lokalizacja, wystrój wnętrza, opłaty itp.), korzysta z know - how i wykorzystuje nazwę handlową lub markę sieci. Franczyzodawca najczęściej w zamian za to udziela wsparcia marketingowo - reklamowego i doradczego.
Aż 70 proc.kupujących licencję (franczyzobiorców) działa w polskich systemach, a tylko 30 proc. w zagranicznych. Rodzime sieci dominują też pod względem wielkości osiąganych przychodów - w 2001 r. 17,8 mld zł, co stanowiło 76 proc. wszystkich przychodów franchisingu. Łącznie wyniosły one 23 mld zł, z czego 90 proc.wypracowały systemy dystrybucyjne, głównie sieci spożywcze i stacje benzynowe.
Zagraniczne systemy franczyzowe - zdaniem ekspertów firmy doradczej Profit - System - do inwestowania w Polsce zachęci dopiero przystąpienie naszego kraju do Unii Europejskiej.
Franczyza nie jest działalnością pozbawioną ryzyka. Jednak według danych Profit - System tylko 5-10 proc. firm franczyzowych upada w ciągu trzech pierwszych lat istnienia.
Barierę rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w oparciu o franczyzę stanowi pozyskanie kapitału na inwestycje. Na tegorocznym Forum Małych i Średnich Przedsiębiorstw przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zapewnili, że franchising będzie mógł liczyć wkrótce na dotacje z programów pomocowych Unii Europejskiej.
(informacja za: Gazeta Prawna Nr 139 (995) z dn. 18-20.07.2003 r. - dodatek Biznes i Prawo)