Uprawnienia Inspekcji Handlowej


Inspekcja Handlowa działa na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (t.j.: Dz. U. z 2001 r. nr 4, poz. 25). Jest ona organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Do zadań inspekcji należy m.in. kontrola legalności i rzetelności działania przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów odrębnych w zakresie produkcji, handlu i usług.
Postępowanie kontrolne jest wszczynane i prowadzone przez inspektora na podstawie pisemnego upoważnienia imiennego wydanego przez wojewódzkiego inspektora. Przed przystąpieniem do kontroli inspektor jest obowiązany okazać kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi legitymację służbową oraz upoważnienie imienne do przeprowadzenia kontroli.
Kontrolę przeprowadza się najczęściej w siedzibie kontrolowanego oraz w miejscach i w czasie wykonywania przez niego działalności. W zasadzie kontrola powinna odbywać się w obecności kontrolowanego lub jego przedstawiciela. Jeżeli jest to konieczne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy - czynności kontrolne mogą być przeprowadzone w siedzibie organu inspekcji. Przeprowadzający kontrolę mają obowiązek dokonać czynności w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego. W toku czynności kontrolnych inspektor w szczególności może sprawdzić rzetelność obsługi przez dokonanie zakupu produktu lub usługi (art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o Inspekcji Handlowej). Jeżeli inspektor dokonał takiej czynności, to produkt nabyty w ramach tego zakupu podlega zwrotowi w toku kontroli, o ile jest w stanie nienaruszonym. Jednocześnie kontrolowany ma obowiązek zwrócić należność za zakupiony przez inspektora produkt lub usługę.
Informacje podano za Gazetą Prawną z dnia 5.11.2003 r. Nrt 216 (1072)