Forum Rozwoju Miast

Jak wprowadzać zrównoważony transport, by nie blokować dostaw i usług? Co czeka miasta w najbliższych dekadach i jakie stoją przed nimi wyzwania? O tym wszystkim rozmawiają uczestnicy drugiego już Forum Rozwoju Miast, które rozpoczęło się w środę na Międzynarodowych Targach Poznańskich.

Tematem przewodnim tegorocznego Forum jest logistyka miejska - grafika artykułu
Tematem przewodnim tegorocznego Forum jest logistyka miejska

Wydarzenie organizowane jest przez Miasto Poznań i Volkswagen Poznań. Polskich i zagranicznych ekspertów, którzy przyjechali na forum, powitali w środę Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania i Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań.

- Kluczem do mobilności jest przede wszystkim łączenie różnych form transportu - mówił Jacek Jaśkowiak. - To ważne, by korzystać z komunikacji miejskiej, współdzielonych skuterów i rowerów, chodzić pieszo, nie zapominając przy tym, że są sytuacje, gdy samochód jest niezbędny. Korzystanie z różnych form transportu pozwala lepiej zrozumieć innych użytkowników naszej wspólnej przestrzeni, jaką jest miasto. Jest jednak również wielkim wyzwaniem dla miast. Decyzje, które dziś podejmujemy, będą miały odzwierciedlenie w komforcie życia mieszkańców za 5, 10 czy 15 lat. Trzeba je więc podejmować wspólnie z partnerami.

Tematem przewodnim tegorocznego Forum jest logistyka miejska. Prelegenci próbują wspólnie znaleźć odpowiedź na pytanie, jak usprawnić system dostaw towarów i usług tak, by nie korkować miast dostawczakami.

- Świat zmienia się w bardzo szybkim tempie - podkreślał Jens Ocksen. - Nie możemy już bazować na rozwiązaniach, które sprawdzały się kilka, kilkanaście lat temu. Musimy szukać nowych pomysłów, które pozwolą nam spojrzeć w przyszłość.

O rozwiązaniach zastosowanych już w Poznaniu mówiła Violetta Wabińska-Chmielewska, dyrektor Wydziału Transportu i Zieleni UMP.

- Zaspokojenie potrzeb różnych grup mieszkańców w zakresie transportu publicznego, współdzielonego, kolejowego, pieszego to wyzwanie, z którym musimy sobie poradzić - podkreślała. - Działamy tak, by miasto tworzyło jeden wspólny organizm, w którym chce się mieszkać.

Dlatego w latach 2018/19 Poznań zamówił 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, 37 nowych autobusów ekologicznych i 21 autobusów elektrycznych. W mieście działają wypożyczalnie współdzielonych samochodów, skuterów i Poznański Rower Miejski, który przygotowuje się do wkroczenia w IV generację. Rozwija się Poznańska Kolej Metropolitalna, która właśnie uruchomiła nową linię do Swarzędza, trwają prace nad Kolejową Ramą Poznania. Miasto systematycznie wyłącza sygnalizacje świetlne w centrum miasta, by upłynnić ruch i ułatwić poruszanie się pieszym. Do 2023 roku Poznań wyda na budowę i remonty chodników 200 mln zł, a do końca 2020 roku w mieście pojawi się 210 punktów do ładowania pojazdów elektrycznych.

Forum potrwa do czwartku (13 września). Prelegenci to m.in. Juan Echevarria, wykładowca projektowania cyfrowego i automatyki na Uniwersytecie w Kantabrii, Marcin Foltyński, z Instytutu Logistyki i Magazynowania, wykładowca w Wyższej Szkole Logistyki, Michał Gawryluk, kierownik Działu Rozwoju Usług KEP, Poczta Polska. Wśród gości są również: Birgit Hendriks, współtwórczyni NGO Eco2city, Jakub Kaczmarski, Engineering Director w Allegro.pl czy Zuzanna Skalska, właścicielka 360Inspiration, marki specjalizującej się w analizie trendów.

Pierwszy dzień Forum poświęcony jest na prelekcje i debatę, drugi - na warsztaty. Ich uczestnicy rozmawiać będą o konsolidacji transportu towarów i ludzi, zrównoważonej logistyce miejskiej w Poznaniu oraz o narzędziach i metodach logistyki miejskiej.

AW