Brzegi Warty będą ładniejsze i bardziej bezpieczne

Tereny nadwarciańskie czeka kolejna inwestycja. Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji. Pozwoli to zabezpieczyć brzegi Warty przed erozją. Zmiany wpłyną też na wzrost bezpieczeństwa i poprawę estetyki.

Tereny nadwarciańskie czeka kolejna inwestycja. Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji - grafika artykułu
Tereny nadwarciańskie czeka kolejna inwestycja. Dotychczasowe umocnienia rzeki zostaną poddane gruntownej rewaloryzacji

Przedmiotem planowanej inwestycji jest rewaloryzacja ubezpieczeń betonowych skarp lewego i prawego brzegu rzeki. Prace zaplanowano na odcinku śródmiejskim - od mostu Przemysła I do rozwidlenia Warty za mostem św. Rocha. Obejmą fragment długości 2,5 km (po obu stronach rzeki będzie to łącznie 5 km). O pieniądze na remont kolejnego odcinka - do mostu kolejowego na Garbarach - miasto zamierza wystąpić do Ministerstwa Środowiska. Betonowe umocnienia nad rzeką są bowiem własnością Skarbu Państwa.

- Warta i tereny nadrzeczne dzisiaj to zupełnie inne miejsce, niż cztery lata temu. Dlatego mieszkańcy tak chętnie spędzają tu czas. Rozbudowywana jest Wartostarda oraz inna infrastruktura niezbędna do rekreacji. A dzięki rozbudowie monitoringu miejskiego i oświetlenia jest coraz bezpieczniej. Poznaniaków przyciągają też organizowane tu wydarzenia kulturalne - wylicza prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak. - Miasto wróciło nad rzekę, ale to nie koniec naszych inwestycji. Rewaloryzacja brzegów Warty to kolejny krok - dodaje prezydent.

- Betonowe elementy umocnień uległy znacznej korozji, odkrywając zbrojenia. W wielu miejscach występują spękania, wykruszenia i załamania. Stwarza to niebezpieczeństwo dla osób, przebywających nad rzeką - zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Zniszczenia zabezpieczeń mogą też powodować zwiększenie erozji bocznej brzegów, co pogarsza warunki przepływu wód i stanowi zagrożenie dla przyległej infrastruktury. Planowana inwestycja pomoże zahamować postępującą degradację zabudowy brzegowej. Płyty betonowe zostaną zastąpione materiałem ekologicznym. To powrót do natury.

Obecne umocnienia betonowe zostaną zastąpione koszami i materacami gabionowymi, które będą wypełnione kamieniem i wzmocnione drewnianą palisadą. Pozwoli to uelastycznić brzeg rzeki i zwiększyć jej retencję. Podstawowymi zaletami materacy są elastyczność i przepuszczalność. Odkształcone lub podmyte, dopasowują się, nie ulegając zniszczeniu. Kosze i materace po wypełnieniu ich kamieniem zostaną uzupełnione gruntem, a następnie zamknięte biomatą w celu zapewnienia właściwego porostu traw.

- Celem projektu jest zabezpieczenie brzegów rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych. Realizując inwestycje postawiono na rozwiązania proekologiczne. Wykorzystane zostaną materiały naturalne, tj. kamień i drewno. Z obecnego ekosystemu zostaną wyeliminowane płyty betonowe, które ograniczają wchłanianie wody do gruntu - tłumaczy Grzegorz Kamiński, dyrektor Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

Przedsięwzięcie, realizowane nad rzeką Wartą, obejmuje także remont istniejących schodów, tarasów i slipów, które stanowią niezbędną infrastrukturę brzegów rzeki w terenie zabudowanym.

Projekt realizowany będzie w partnerstwie Miasta Poznania i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

- Inwestycja, która stoi przed nami, to przykład dobrej, wręcz modelowej współpracy państwa i dwóch samorządów - miasta Poznania i województwa wielkopolskiego - zauważa Jacek Jaśkowiak.

Całkowita wartość projektu to ponad 30 mln zł, z czego 85 proc. (ponad 25,8 mln zł) to dofinansowanie unijne w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Pozostała część to wkład własny RZGW w Poznaniu (Wód Polskich) i Miasta Poznania.

Jeszcze w tym roku, na jesieni zostanie podpisana umowa o dofinansowanie, a zaraz po tym na przełomie roku miasto Poznań chciałoby, wspólnie z Wodami Polskimi, rozpocząć poszukiwanie wykonawcy prac. Te mogłyby ruszyć w 2019 roku. Planowane zakończenie inwestycji to 2020 lub 2021 rok.

AJ