Park Kulturowy - pierwsze miesiące funkcjonowania

Zespół konsultacyjny Parku Kulturowego odwiedził ponad 500 przedsiębiorców. Każdy z nich otrzymał komplet materiałów informacyjnych i wsparcie techniczne, które pozwoli szybciej i prościej uporządkować reklamy i witryny. Wszystko po to, by przestrzeń publiczna poznańskiego Starego Miasta była czytelna i estetyczna.

Park Kulturowy - pierwsze miesiące funkcjonowania - grafika artykułu
Park Kulturowy - pierwsze miesiące funkcjonowania

Spotkania z przedsiębiorcami na Starym Mieście są częścią kampanii informacyjnej, którą przygotowała Miejska Konserwator Zabytków we współpracy z partnerami zewnętrznymi (Studio YOS i Studio Bękarty). Jej głównym celem było podwyższenie świadomości oraz współodpowiedzialności za publiczną przestrzeń Parku Kulturowego.

- Zależało nam na dotarciu do grupy odbiorców zainteresowanych uniwersalnym dobrem, jakim jest historyczny obszar Poznania - mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejska Konserwator Zabytków. Tylko wspólna troska o tą wyjątkową przestrzeń jest w stanie skutecznie ją chronić.

W kampanii, oprócz działań promocyjnych, położono nacisk na edukację dotyczącą zarówno treści uchwały o Parku Kulturowym, jak i wartości historycznych, architektonicznych, urbanistycznych i kulturowych Starego Miasta. W uporządkowaniu przestrzeni miejskiej ma pomóc jej ochrona - czyli między innymi ograniczenie niekorzystnego wpływu urządzeń reklamowych, szyldów, tablic i banerów.

Podczas indywidualnych spotkań z przedsiębiorcami zostały wręczone specjalnie zaprojektowane pakiety informacyjne. W ich skład wchodziły m.in. broszury w przystępny sposób objaśniające zapisy uchwały, materiały ułatwiające postępowania administracyjne oraz druki wniosków, jakie należy złożyć, by legalnie zamontować szyld na budynku. Zespół konsultacyjny oferował pomoc w zakresie zmian w wizerunku zewnętrznym firm poprzez przygotowanie wizualizacji witryn zgodnych z zapisami uchwały.

Odbył się też spacer po obszarze Parku Kulturowego, w trakcie którego uczestnicy zapoznali się z dobrymi przykładami szyldów i witryn. Podczas spotkania ze znanym reporterem Filipem Springerem rozmawiano o problemach związanych z estetyką przestrzeni publicznej w polskich miastach.Studenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zaprojektowali wzorcową witrynę, a iluminacja świetlna pozwoliła zobaczyć elewację Ratusza w niecodziennej odsłonie.

Park Kulturowy Stare Miasto istnieje od marca 2018 roku. Powołująca go uchwała Rady Miasta Poznania to dokument, który ogranicza samowolę reklamową i określa, jak powinien wyglądać Stary Rynek i jego najbliższe okolice. Dzięki niej Stare Miasto w Poznaniu będzie najbardziej reprezentacyjną i elegancką przestrzenią publiczną w całym mieście. Zanim jednak to nastąpi, właściciele sklepów i lokali działających na Rynku i w jego pobliżu mają czas na dostosowanie się do wytycznych - do 22 marca 2019 roku. Po tym terminie rozpoczną się kontrole.

BMKZ/AW