Kolejny rekord roweru miejskiego

Poznański Rower Miejski przekroczył kolejną granicę. Od początku działania systemu, czyli od 2012 roku, rowery były wypożyczane już 3 miliony razy.

Od 2012 roku Poznański Rower Miejski wypożyczono już 3 miliony razy - grafika artykułu
Od 2012 roku Poznański Rower Miejski wypożyczono już 3 miliony razy

Pod koniec lipca tego roku po raz pierwszy w trakcie jednego sezonu PRM osiągnął milion wypożyczeń. Na pobicie kolejnego rekordu trzeba było czekać trochę ponad miesiąc. 31 sierpnia nastąpiło wypożyczenie numer 3 000 000.

System roweru miejskiego działa w Poznaniu od 15 kwietnia 2012. Przez pierwsze trzy sezony liczba rowerów i wypożyczeń nie zapowiadały popularności miejskiej wypożyczalni jednośladów. Przez te trzy lata było niecałe 200 tysięcy wypożyczeń. W trakcie kolejnych czterech sezonów - już ponad 2,8 miliona.

W 2012 roku działało tylko siedem stacji z 80 rowerami. Trzy lata później było ich już pięć razy więcej, a liczba wypożyczeń przekroczyła 120 tysięcy. W kolejnych latach przybywało stacji i rowerów. Obecnie jest ich odpowiednio 113 i 1200. Cały poprzedni sezon, który zakończył się po raz pierwszy w grudniu, zamknął się przekroczeniem miliona wypożyczeń. W tym roku liczba ta już zbliżyła się do 1,3 miliona, a do końca sezonu pozostały jeszcze trzy miesiące. Jeżeli pogoda będzie dopisywać, to zakładana liczba 1,7 miliona wypożyczeń z pewnością zostanie przekroczona.

Miliony w kolejnych latach

W przyszłym sezonie szykują się spore zmiany w systemie PRM. Rok 2018 jest ostatnim, w którym obowiązuje umowa z firmą Nextbike. Właśnie trwa przetarg na operatora PRM do końca 2022 roku.

Równocześnie  będą funkcjonowały dwa systemy - 1200 rowerów trzeciej generacji  i - docelowo - 800 czwartej generacji. Przewagą tych ostatnich będzie możliwość pozostawienia w dowolnym lub wyznaczonym miejscu, ale bez potrzeby wpięcia w stację lub do innego roweru. Wszystkie rowery będą posiadać nadajniki GPS oraz zamki blokujące.

Wyznaczone zostaną  strefy - tzw. wirtualne stacje - w których użytkownicy będą mogli zwracać rowery - w sąsiedztwie obecnych stacji oraz nowe miejsca, w których brakuje stacji 3 generacji. Nie zmienią się ogólne zasady korzystania z roweru publicznego oraz taryfa opłat. Obecne rowery i stacje zostaną - w uzasadnionych przypadkach będzie można zmienić ich lokalizację.

RB