Gra strategiczna "Re-wita Ostrówek"

19 i 20 marca 2009 r. w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących przy ul. Bydgoskiej 4a na Śródce, odbyła się innowacyjna gra strategiczna Futur City Game pt. "Re-wita OStrówek", dotycząca rewitalizacji ulicy Ostrówek.

Organizatorami gry byli: Rada Osiedla Ostrów Tumski-Śródka-Zawady, British Council, Pro Design oraz Biuro Kształtowania Relacji Społecznych wraz z Wydziałem Rozwoju Miasta Urzędu Miasta Poznania. Patronat medialny nad tym projektem objął miesięcznik Architektura.

Załączniki


Metodologia gry "Miasto przyszłości", będąca częścią projektu "Creative Cities" ("Kreatywne miasta"), opracowana została przez British Council i przeprowadzona w kilkunastu metropoliach świata m.in. Oslo, Glasgow, Bogocie. Jej efektem jest realizacja najlepszych koncepcji na ożywienie ulic, dzielnic czy całych miast i poprawa warunków życia mieszkańców. Najlepiej ocenione pomysły na rewitalizację ul. Ostrówek na Śródce, stanowić będą element Miejskiego Programu Rewitalizacji i mają realną szansę na wdrożenie.


Przedmiotem poznańskiej gry było znalezienie pomysłów na zagospodarowanie i ożywienie ul. Ostrówek w dzielnicy Śródka, która leży w sąsiedztwie katedry i nowego mostu biskupa Jordana, na linii Traktu Królewsko-Cesarskiego obejmującego główne zabytki miasta.

W grze wzięli udział reprezentanci różnych środowisk: mieszkańcy Śródki, architekci, urbaniści, artyści, socjologowie, projektanci, stowarzyszenia pozarządowe, przedstawiciele Urzędu Miasta oraz Pro Design.


Projekt miał formę dwudniowych warsztatów. Całą grą zarządzał Mistrz Gry - Monika Komorowska, która przeprowadzała uczestników przez tzw. 10 kroków gry:

  • ocena problemów globalnych,

  • ocena problemów lokalnych danego miejsca,

  • ocena perspektyw miasta w aspekcie: gospodarczym, społecznym, ekologicznym, kulturowym,

  • opracowanie pomysłów na przyszłość,

  • nadawanie pomysłom priorytetów,

  • prezentacja pomysłów,

  • przygotowanie do testowania pomysłów w terenie,

  • testowanie wśród specjalistów, mieszkańców, urzędników, obserwatorów w celu ulepszenia projektów,

  • przygotowanie i prezentacja ostatecznych pomysłów.


Gracze otrzymali zestaw narzędzi pomocnych w realizacji zadań i dokumentowaniu ich ustaleń. Ostatnim krokiem, w którym wzieli udział zarówno grający, jak i obserwatorzy to ocena wszystkich wypracowanych koncepcji. Kryteria, jakie były brane pod uwagę to m.in.:

  • atrakcyjność - czy są pomysłowe?

  • innowacyjność - czy stworzą nową jakość?

  • zbieżność z wyzwaniami lokalnymi i globalnymi,

  • związanie ze społecznością - czy znajdą wsparcie ludzi?

  • trwałość - czy będą wywierać trwały i pozytywny wpływ?

  • możliwość wykonania - czy dysponujemy zasobami, które umożliwią ich realizację?


Współzawodnictwo było bardzo wyrównane. Owocem zespołowej pracy przedstawicieli różnych środowisk jest pięć kreatywnych pomysłów na takie zagospodarowanie ulicy, które może godzić zamierzenia miasta z potrzebami mieszkańców dzielnicy. Zwycięskim projektem okazała się "Brama Sztuki".


Zwycięska wizja: BRAMA SZTUKI


Inspiracją dla projektu stał się widok ul. Ostrówek z mostu bpa Jordana. Zgodnie z zaproponowaną koncepcją Brama Sztuki miałaby zachęcić mieszkańców miasta do wejścia i poznania Śródki. Propozycja Brama Sztuki zakłada wykorzystanie wolnych działek przy ulicy Ostrówek, od strony wejścia na Śródkę z mostu biskupa Jordana, do stworzenia tam przestrzeni do działań artystycznych i kulturalnych. Twórcy (asystent na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej, projektantka, artystka ze Stowarzyszenia Środek Świata, specjalistka od edukacji artystycznej i mieszkanka Śródki - socjolog, przedstawiciel Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz pracownik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej) zaproponowali powstanie tymczasowej konstrukcji z rusztowań i plandek, której elewacja stałaby się bramą do Śródki, widoczną z daleka i zachęcającą do jej odwiedzenia poprzez prezentowane tam prace artystów, czy ogłoszenia dotyczące odbywających się tam wydarzeń. Wieczorami brama mogłaby stać się ekranem dla kina plenerowego, wypełniając lukę po ewentualnym zamknięciu kultowego kina Malta. Uczestnicy zwrócili uwagę na możliwość finansowania projektu poprzez współpracę z małymi inwestorami, np. firmami budowlanymi, które udostępniłyby materiały za możliwość umieszczenia reklamy, która nie byłaby jednak wielkim reklamowym billboardem oraz niski koszt proponowanego rozwiązania, co mogłoby pozwolić na kolejne działania rewitalizacyjne w tej dzielnicy. W projekcie znalazły się także pomysły wspierające lokalne rzemiosło czy utworzenia galerii i kawiarni, które przyciągną na Śródkę mieszkańców Poznania. Oprócz działań oddolnych grupa wskazała na konieczność stworzenia systemowych rozwiązań finansowo-prawnych dot. rewitalizacji w Poznaniu.

Załączniki


Pozostałe propozycje:

Trakt Zielona Śródeja


Wizja sieci zielonych połączeń i rozwiązań proekologicznych. Autorzy proponują wybudowanie nad rzeką centrum edukacji ekologicznej z wykorzystaniem energooszczędnych technologii i niekonwencjonalnych form zieleni. Trakt zieleni rozpocząłby się od ronda Śródka, poprzez park jednego drzewa, dalej w kierunku mostu bpa Jordana wprowadzając niekonwencjonalne formy zieleni do wszystkich wolnych przestrzeni, podwórek. Autorzy zaznaczyli, że wprowadzenie zieleni mogłoby się zacząć konkursem dla mieszkańców na najładniejszy balkon czy bramę.  Żaden bowiem odgórnie narzucony projekt nie będzie sukcesem, jeśli nie będzie realizowany wspólnie z mieszkańcami. Należy więc wyznaczać miejsca wprowadzenia zieleni wspólnie z mieszkańcami oraz obserwując dotychczasowe funkcjonowanie Śródki. Taki sposób projektowania daje szansę na jego trwałość i zaangażowanie mieszkańców w jego utrzymanie. Znaczenie współpracy z mieszkańcami w tym projekcie podkreśla jego tytuł zawierający słowo "Śródeja", używane przez mieszkańców na określenie Śródki.

Załączniki


Galeria Śródka


Co zrobić, aby dzielnica żyła przez całą dobę? Uczestnicy zastanawiali się, jakie formy aktywności mogłyby sprawić, że Poznaniacy, którzy teraz często traktują Śródkę jako bezpłatny parking, wypiliby tu poranną kawę, kupili pieczywo, a wracając z pracy wstąpili do kawiarni, czy na wystawę. Zwrócili uwagę na możliwości, jakie niesie ze sobą sąsiedztwo rzeki (np. studenci Politechniki Poznańskiej mogliby jeść obiady na Śródce dochodząc tu spacerem wzdłuż rzeki). Miejscem artystycznych akcji byłyby ulice, podwórza i elewacje odnawianych kamienic. Zaproponowali oni utworzenie sieci tematycznych podwórek aranżowanych przez artystów. Każde podwórko miałoby swojego opiekuna - mieszkańca - który dbałby o porządek.Twórcy pomysłu sprawdzali szansę na jego poparcie wśród mieszkańców. Rozmowy pokazały, że każda wizja zmiany Śródki wymaga wielu partnerów: mieszkańców, właścicieli kamienic, miasta, instytucji pozarządowych, animatorów kultury, poznańskiego środowiska artystycznego i akademickiego, a także biznesowego. Autorzy zaproponowali także oryginalny sposób promocji Galerii Śródka: moneta, którą będzie można kupić na Starym Rynku, ale wydać wyłącznie na Śródce.

Załączniki


J'aimiosło


Nazwa projektu powstała przez połączenie słowa "rzemiosło" z francuskim "kocham", co ma podkreślać sprzeciw wobec amerykanizacji i typizacji oraz zwrócenie się ku starym technikom, za którymi coraz bardziej tęsknimy. Śródka i jej niewykorzystane przestrzenie są doskonałym miejscem do kultywowania starych rzemieślniczych tradycji, których ślady twórcy pomysłu odnaleźli w dzielnicy z pomocą mieszkańca kamienicy przy ul. Ostrówek, członka zespołu. Dzięki realizacji tej wizji na Śródce można by uczyć się m.in. starych technik drukarskich, a potem oglądać prace artystów i nowych adeptów sztuk rzemieślniczych w otwartej galerii - w przestrzeni publicznej Śródki.

Załączniki


Parter Inicjatyw

Projekt zakłada sprowadzenie do Śródki artystów, ludzi młodych, twórczych oraz przedstawicieli drobnego biznesu. Jego twórcy chcieliby przyciągnąć nowych odwiedzających poprzez ożywienie przestrzeni parterów, zaczynając od ulicy Ostrówek, która stałaby się kręgosłupem aktywizującym dzielnicę. Zaproponowali wyłączenie rychu samochodowego z ul. Ostróek, tworząc deptak - galerię udostępnioną dla artystów i uczniów, studentów szkół artystycznych. Dokładnie prześledzili potencjał istniejący w dzielnicy i pokazali, że chcieliby go rozwijać z dbałością o interes mieszkających tam mieszkańców.

Załączniki


Organizatorzy:


Patronat medialny:

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej