Nie tylko tramwaje i autobusy są eko

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu jest coraz bardziej ekologiczne. Nowoczesne tramwaje i autobusy to nie wszystko! Na ulice wyjadą także przyjazne środowisku pojazdy techniczne.

MPK Poznań zakupiło osiem pojazdów technicznych na gaz - grafika artykułu
MPK Poznań zakupiło osiem pojazdów technicznych na gaz

Pierwsze samochody dostawcze napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG trafiły już do MPK Poznań. To osiem pojazdów  marki Iveco Daily w dwóch rodzajach zabudowy. Spełniają one najsurowsze normy emisji spalin EURO 6 i zastąpią wyeksploatowane technicznie oraz przestarzałe konstrukcyjnie pojazdy marki Lublin zasilane olejem napędowym.

Nowe samochody  wykorzystywane będą przez służby zaplecza technicznego, m. in. brygady torowo-sieciowe wykonujące naprawy i niezbędne prace związane z utrzymaniem infrastruktury.

Decyzja o zakupie pojazdów z napędem alternatywnym, jakim jest CNG, to kolejny dowód na to, że ekologia jest jednym z priorytetów MPK Poznań.

Program systematycznej wymiany taboru zakłada wprowadzenie do użytku jak największej liczby niskoemisyjnych lub bezemisyjnych środków transportu.

- Argumentem koronnym, który niewątpliwie miał wpływ na podjęcie decyzji o zakupie pojazdów technicznych napędzanych gazem CNG, były zapisy ustawy o elektromobilności

i paliwach alternatywnych, obligujące przedsiębiorstwa działalności publicznej do wprowadzania oraz stopniowego zwiększania udziału pojazdów z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie taboru - mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu poznańskiego MPK.

Nowe nabytki e MPK Poznań zostały już technicznie dopuszczone do ruchu - to konieczne ze względu na zamontowane zbiorniki ciśnieniowe oraz czynności obsługowe związane z zasilaniem gazowym silnika. Pojazdy będą tankowane w Komornikach, gdzie znajduje się jedyna w okolicach Poznania publicznie dostępna stacja, umożliwiająca tankowanie sprężonego gazu ziemnego.

- Jesteśmy dumni, że MPK Poznań - przedsiębiorstwo, które łączy tradycję z nowoczesnym podejściem do transportu, wybrało naszą ofertę. Iveco rozwija technologię napędów gazem ziemnym już od 1996 roku i jest w tej dziedzinie niekwestionowanym liderem, oferując rozwiązania dla lekkich pojazdów dostawczych jak Daily oraz dla transportu ciężkiego. Zalety Iveco Daily Natural Power, to znacząco niższa emisja CO2, NOx i cząstek stałych w spalinach oraz zmniejszona głośność względem napędu diesla, a z drugiej strony większy zasięg i niższa cena niż aut elektrycznych - mówi Maciej Garstecki, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Motoryzacyjnego POL-CAR Sp. z o.o.

Pojazdy napędzane paliwem CNG, które zakupiło MPK Poznań, są droższe od samochodów zasilanych olejem napędowym o ok. 10-20 %, ale za to około 4-krotnie tańsze od tych z napędem elektrycznym. Iveco Daily w wersji furgon kosztuje niecałe 113 tys. zł netto za sztukę. Natomiast Iveco Daily z zabudową brygadową to koszt nieco ponad 120 tys. zł netto za jeden.

- Jesteśmy otwarci na nowe technologie i dbamy o czyste powietrze, dlatego wprowadzanie nowych źródeł napędu to naturalna konsekwencja na drodze realizacji naszej misji - kontynuuje Wojciech Tulibacki. Zwraca uwagę, że wyższa cena pojazdów z napędem alternatywnym, w szczególności pojazdów elektrycznych, oraz ograniczenia infrastrukturalne stanowią obecnie skuteczne bariery rozwoju tego typu technologii. 

- Wymagania prawne stanowią pewną formę ożywienia działań mających na celu zwiększanie udziału pojazdów z napędami alternatywnymi, ale powinny za tym podążać także zewnętrzne źródła dofinansowania tego typu przedsięwzięć. Dzisiaj samorządy oraz przedsiębiorstwa nie są finansowo przygotowane na wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii bez środków zewnętrznego dofinansowania. Ekologia kosztuje, ale te inwestycje w kontekście zagrożeń dla środowiska i perspektyw dla przyszłych pokoleń są koniecznością, a ich wymiar staje się bezcenny - podkreśla prezes MPK Poznań.

MPK