Zespół dla osiedli

W październiku odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu Konsultacyjnego ds. jednostek pomocniczych Miasta - osiedli. Jego utworzenie jest próbą stworzenia nowej formuły współpracy osiedli niż dotychczas działające porozumienie.

Fot. M. Malinowski - grafika artykułu
Fot. M. Malinowski

Zespół został powołany zarządzeniem Prezydenta Miasta. Mogą do niego przystąpić przewodniczący zarządów osiedli lub wskazani przez nich zastępcy. W skład zespołu wchodzi również przewodniczący Rady Miasta, który jest jednocześnie przewodniczącym takiego zespołu, w tym przypadku jest nim Grzegorz Ganowicz. Przewodniczący zespołu zwołuje posiedzenia, przewodniczy obradom i czuwa nad ich prawidłowym przebiegiem, podpisuje dokumenty związane z działalnością zespołu. Głównym zadaniem zespołu jest przygotowywanie opinii w sprawach o charakterze ogólnomiejskim, przekazanych przez Prezydenta i Radę Miasta. Zespół ma wyłącznie charakter opiniodawczy i doradczy.

W poprzednich latach funkcjonowało porozumienie rad osiedli, które było ciałem nieformalnym, uczestniczyło w nim średnio około połowy z 42 rad osiedli istniejących w Poznaniu. Jednocześnie ze względu na stale wzrastającą rolę jednostek pomocniczych w realizacji zadań Miasta, w tym miejskich programów, strategii i uregulowań dotyczących jego obszaru, zaistniała potrzeba stworzenia bardzie formalnego i reprezentatywnego forum wymiany opinii i konsultacji. Stąd formuła zespołu konsultacyjnego.

Do zespołu przystąpiło na razie 41 osiedli. Na pierwszym spotkaniu w październiku obecni byli przedstawiciele ponad 30 osiedli, co jest znacznie wyższą frekwencją od notowanej podczas spotkań porozumienia. Przyjęto m.in. regulamin zespołu, wybrano wiceprzewodniczących, a także wyznaczono przedstawiciela zespołu do kontaktów z Komendą Miejską Policji. Posiedzenia zespołu mają charakter tematyczny i będą zwoływane w zależności od potrzeb. Na posiedzenia mogą być zapraszani pracownicy merytoryczni Urzędu Miasta i miejskich jednostek. Obsługę administracyjno-organizacyjną zapewnia Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta.

*

Komisja Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego powoła podkomisję, która przyjrzy się dotychczasowemu funkcjonowaniu osiedli od czasu reformy w 2011 roku i zaproponuje ewentualne korekty. Do końca roku Wydział Wspierania Jednostek Pomocniczych Miasta przygotuje analizę za lata 2011-2019, a prawdopodobnie na początki 2020 roku rozpocznie prace podkomisja Rady Miasta.

mat.