Miasto w ruchu

Jak będzie wyglądać metropolia poznańska w roku 2050? Jak mogłyby wyglądać samochody użytkowe przyszłości? Z tymi pytaniami zmierzyli się poznańscy studenci. Autorzy najlepszych koncepcji odebrali w środę nagrody w Urzędzie Miasta.

Pierwsze trzy miejsca zajęły zespoły studentów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pierwsze trzy miejsca zajęły zespoły studentów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Konkurs "Miasto w ruchu" zorganizowały razem miasto Poznań, Volkswagen Poznań Sp. z o.o., Politechnika Poznańska i Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Do rywalizacji mogły się zgłaszać zespoły studentów z obu tych uczelni.

Wyzwanie podjęło 29 studentów skupionych w 10 zespołów. Łącznie spędzili ponad 850 godzin, przygotowując swoje projekty. Nadesłane prace oceniało jury, biorąc pod uwagę ich innowacyjność, pomysłowość, trafność określenia tematu i atrakcyjność.

- Gdy zobaczyłem nadesłane na konkurs projekty, niektóre z nich wydawały mi się kompletnie szalone - przyznaje Jens Ocksen, prezes fabryki Volkswagen Poznań. - Ale 10 czy 15 lat temu wiele osób śmiało się z elektrycznych samochodów Tesli - myślano, że będą nieefektywne i nieopłacalne. Dziś takie samochody jeżdżą po ulicach - również w Poznaniu. To najlepszy dowód na to, że szalone pomysły mogą zmienić się w przełomowe wynalazki, które zmienią przyszłość.

Konkurs doskonale wpisuje się w Strategię Miasta Poznania 2020+, która zakłada wprowadzenie w mieście efektywnych rozwiązań, tak by zapewnić poznaniakom i gościom sprawne przemieszczanie się. Ważne jest, by dostępność, jakość i komfort transportu publicznego stanowiły dostateczną alternatywę dla ruchu samochodowego.

- Konkurs, w którym z jednej strony mamy młode umysły otwarte na nowe idee, a z drugiej - przedstawiciela wielkiej branży samochodowej, który widzi konieczność zmian, to bardzo ciekawa konfiguracja - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Bardzo jestem ciekawy, co z niej wyniknie. Naukowcy przewidują, że do 2050 roku dwie trzecie populacji świata będzie mieszkać w miastach. Naszym zadaniem jest takie ich urządzenie, by komfort życia mieszkańców był jak najwyższy. Nowatorskie pomysły mogą w tym znacząco pomóc - mam nadzieję, że wspólnie uda nam się wdrożyć najlepsze z nich w życie.

Pierwsze miejsce i nagroda (22 000 zł brutto) oraz możliwość odbycia płatnych, letnich praktyk w Volkswagen Poznań Sp. z o.o. zdobył zespół z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w składzie: Cezary Brudka, Klaudia Chomia, Adam Rozynkowski.

Studenci przedstawili koncepcję zintegrowanego systemu transportu ludzi i dóbr, który ułatwia mieszkańcom miasta poruszanie się: nie tylko podpowiada najszybsze i najprostsze trasy, ale również podsuwa najlepsze współdzielone środki lokomocji.

- Wyobraźmy to sobie na przykładzie 35-letniej Anny - wyjaśniała Klaudia Chomia. - Anna jest architektem, pracuje w centrum miasta, ale czasem musi wybrać się na plac budowy. Ma dzieci, które musi odebrać ze szkoły, często też robi zakupy. System podpowie jej, czym najlepiej pojechać do biura, a czym na plac budowy. Ten sam system zaplanuje najlepszą trasę i pozwoli jej zamówić dostawę zakupów do lokalnego sklepu, skąd będzie mogła je odebrać.

Wymyślony przez studentów system zakłada również taryfowe plany płatności, dzięki którym jego użytkownicy nie musieliby płacić osobno za każdy środek lokomocji.

Drugie miejsce zajęli studenci Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu: Anna świątek, Marcin Strzyżycki i Szymon Subkowski. a trzecie - zespół z tej samej uczelni w składzie: Magdalena Czarnul, Łukasz Czerwiński i Katarzyna Dąbrowska.

AW