Mieszkańcy o "Wolnych Torach"

Zastępca prezydenta Poznania Jerzy Stępień i dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP Jarosław Bator, Roman Biniszkiewicz z poznańskiego oddziału PKP, architekt Miasta Andrzej Nowak i plastyk miejski Piotr Libicki przedstawili uwagi zgłoszone przez mieszkańców do przyszłego zagospodarowania terenu "Wolnych Torów".

UMP 2014 - grafika artykułu
UMP 2014

Wydział Urbanistyki i Architektury UMP uruchomił adres mailowy wolnetory@um.poznan.pl, na który od 20 lutego do 15 marca br. mieszkańcy, użytkownicy i inne osoby prywatne, a także instytucje publiczne, organizacje branżowe i stowarzyszenia przesyłały pomysły, wizje, uwagi, opinie, co do przyszłego zagospodarowania terenu "Wolnych Torów".

Z większości nadesłanych opinii, uwag, pomysłów, sugestii wyłonił się postulat wielofunkcyjnej dzielnicy na ludzką skalę (1), zrównoważonej komunikacyjnie (2) i będącej łącznikiem pomiędzy Wildą i Łazarzem (3). Wizja dzielnicy wieżowców przestała przemawiać do społecznej wyobraźni.

Wszystkie uwagi, opinie, sugestie zostaną przekazane wszystkim organizatorom konkursu i w miarę możliwości uwzględnione przy określaniu warunków, a następnie udostępnione uczestnikom konkursu w formie załącznika do materiałów konkursowych.  

1. Wielofunkcyjna dzielnica na ludzką skalę
To postulat dzielnicy łączącej funkcje mieszkaniową, handlowo-usługową, biurową rekreacyjną, o wysokości zabudowy Wildy i Łazarza, o stosunkowo zwartym charakterze, z ewentualnie wyższymi budynkami jako dominantami.  Wskazywano często na konieczność wyznaczenia terenów zieleni (parków lub nowego klina), a także miejsc pod obszary przestrzeni publicznej oraz miejsc pod budynki użyteczności publicznej (szkoły, przedszkola, muzeum, teatr) tak, by powstała "dzielnica kompletna"  ("Nowa Wilda") zgodna z europejskimi tendencjami wpisująca się w pojęcie miasta ekologicznego.

2. Dzielnica jako łącznik Łazarza i Wildy
To zwrócenie uwagi na historyczne rozdzielenie obu dzielnic torami kolejowymi i dostrzeżenie szansy na ich integrację. Jako najprostszy sposób połączenia obu dzielnic wskazywano kładki pieszo-rowerowe, a także wiadukty dla komunikacji tramwajowej i samochodowej w ciągu konkretnych ulic. Integrację rozumiano także jako zgranie charakteru zabudowy nowej dzielnicy z Wildą i Łazarzem, a także "użyczenie" funkcji, czyli dla przykładu zaplanowanie parku, który byłby także zielonym zapleczem Wildy.

3. Dzielnica zrównoważona komunikacyjnie
To postulat priorytetu dla transportu publicznego, z rozwiązaniami sprzyjającymi rowerzystom i pieszym, uwzględniającymi także uspokojony ruch samochodowy (strefa tempo 30). Proponowano różne warianty przebiegu trasy tramwajowej oraz nowej, obwodowej trasy samochodowej pomyślanej spójnie z planami tzw. Nowej Głogowskiej. Pojawił się postulat uwzględnienia w planach komunikacyjnych powstania na terenie planowanej dzielnicy przystanku kolei metropolitalnej.

Więcej informacji w portalu Rzecznik Prasowy Prezydenta