Innowacje w aranżacji sal przedszkolnych

W ramach pilotażowego projektu Aktywne sposoby edukacji przedszkolnej, realizowanego przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta w latach 2016-2019, wprowadzono w trzech miejskich przedszkolach innowacyjne elementy aranżacji sal przedszkolnych, których celem było lepsze zaspokojenie potrzeb dzieci i stworzenie im optymalnych warunków do rozwoju.

W projekcie wzięły udział trzy poznańskie przedszkola: Przedszkole nr 42, ul. Prądzyńskiego 15a (Wilda), Przedszkole nr 46, ul. Księżycowa 10 (Grunwald), Przedszkole nr 87, ul. Św. Czesława 6a (Wilda). Ich zadaniem było wprowadzenie i przetestowanie innowacyjnych rozwiązań w aranżacji przestrzeni przedszkolnej, na bazie doświadczeń wyniesionych ze współpracy z berlińskimi przedszkolami, realizowanej w latach 2013-2015.. Partnerem merytorycznym przedsięwzięcia był Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren, stowarzyszenie ekspertek w dziedzinie edukacji małych dzieci a zaprojektowanie przestrzeni przedszkolnej powierzono architektom z pracowni Atelier Starzak Strebicki, wykorzystującym w projektach doświadczenia zachodnioeuropejskie.

Przedsięwzięcie zostało poprzedzone cyklem szkoleń i konsultacji dla kadry przedszkolnej, w zakresie "uczącej przestrzeni" czyli roli przestrzeni w procesie dydaktycznym w przedszkolu oraz przeprowadzeniem diagnozy sytuacji i potrzeb przedszkoli w tym zakresie. Proces ten koordynował i przeprowadził Instytut Małego Dziecka.

Następnie, na podstawie diagnozy i konsultacji z przedszkolami, architekci z Atelier Starzak Strebicki, zaproponowali nową aranżację przestrzeni w wybranych salach dydaktycznych. Projekty te zostały następnie zrealizowane i możemy dziś oglądać ich efekty.

Innowacyjność rozwiązań polegała m.in. na:

- optymalnym wykorzystaniu i funkcjonalnym podziale przestrzeni z punktu widzenia potrzeb dzieci i kadry przedszkolnej, przez zastosowanie podestów i zabudowanych parapetów oraz mobilne meble;

- zastosowaniu naturalnych materiałów i stonowanej kolorystki;

- łączeniu sal dydaktycznych poprzez zastosowanie drzwi przesuwnych, umożliwiając pracę z dziećmi metodą otwartą.

Ponadto, we współpracy z partnerami projektu opracowano poradnik dla przedszkoli będący praktycznym narzędziem w aranżacji sali przedszkolnej - "Aranżacja przestrzeni w przedszkolu. Poradnik" - dostępny w linku poniżej.

W ramach rozpowszechniania rezultatów zorganizowano również seminarium dla przedszkoli, podczas którego przedstawiono zrealizowane w przedszkolach zmiany oraz zorganizowano cykl warsztatów dla przedszkoli, zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy w tym zakresie.

Koordynacja działań i więcej informacji: Katarzyna Bogdańska-Głuchowska, tel. (61) 878 4510, katbog@um.poznan.pl, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta

Załączniki

Ten artykuł ma więcej niż jedną stronę. Wybierz poniżej kolejną, żeby czytać dalej