grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Częstotliwość linii 174 i remont PST

Radny Łukasz Kapustka pyta w interpelacji o możliwość zwiększenia częstotliwości kurowania autobusów linii nr 174 w związku z remontem na trasie PST.

Fot. ZTM Poznań - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

Radny zwraca uwagę, że o zwiększenie częstotliwości kursów apelują mieszkańcy korzystający z komunikacji autobusowej w zastępstwie zawieszonych na czas remontu linii tramwajowych. Zdaniem Łukasza Kapustki zwiększenie częstotliwości kursowania linii 174 lub wprowadzenie alternatywnych linii zastępczych na fragmentach tej trasy pozwoli na podniesienie komfortu podróży podczas trwającego remontu. Prosi też o informację, dlaczego na trasie pestki we fragmentach nie zdecydowano się na funkcjonowanie komunikacji zastępczej tramwajowej tzw. wahadła.

W odpowiedzi Miasto informuje, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu od dłuższego czasu mierzy z deficytem zainteresowania pracą na stanowisku kierowcy. Brak kierowców jest problemem ogólnokrajowym, co zmusza operatorów miejskiego transportu do konkurencji z innymi przedsiębiorstwami branży transportowej i stawia ich nierzadko w krytycznej sytuacji. Pomimo nieustającej, aktywnej rekrutacji MPK od wielu miesięcy boryka się z wypadającymi kursami, spowodowanymi brakiem ponad 150 kierowców. Sytuacja ta determinuje decyzje władz Miasta, które mają przede wszystkim na celu minimalizowanie negatywnych dla pasażerów skutków. Dlatego podjęto decyzję o zmianie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej na rzecz jej niezawodności.

Z tych powodów zmiana częstotliwości kursowania linii nr 174, o którą pyta radny nie jest możliwa. Od 1 września br. częstość kursowania autobusów na głównych liniach, w tym nr 174 została ograniczona. W godzinach szczytu komunikacyjnego (od poniedziałku do piątku w godz. 6.309 oraz 13.30-18.30) autobusy kursują, co 15 minut. W soboty i dni świąteczne częstotliwość kursów nie zmieniła się.

Zarząd Transportu Miejskiego miał świadomość, że wraz z sierpniowym zamknięciem trasy PST zauważalny będzie wzmożony ruch na liniach tramwajowych i autobusowych, które miały przejąć część pasażerów. Z obserwacji wynika, że w przypadku tramwajów najwięcej pasażerów przesiadło się na linie nr 10 i 15. Podobna sytuacja ma miejsce obecnie, wraz z realizowaniem kolejnego etapu Projektu Centrum. Wśród linii autobusowych, które były zalecane jako alternatywa dla PST najwięcej osób przesiadło się na linie: 168, 174, 190, 191 oraz 193. W mniejszym stopniu wykorzystywane są autobusy linii nr 182 i 185.

Mając na uwadze skalę problemu, jakim jest dojazd z okolic trasy PST do centrum, od 1 września wydłużono trasę autobusów linii nr 190, które obecnie kursują do Ronda Rataje. Przebieg tej linii na znacznym odcinku jest podobny do linii nr 174. Linię nr 190 obsługują najbardziej pojemne autobusy przegubowe, mające 18 m długości. Autobusy o długości 12 m, dotychczas obsługujące tę linię, są wykorzystywane na innych trasach.

W celu polepszenia sytuacji na ulicach Szelągowskiej i Garbary rozważana jest również czasowa zmiana trasy linii nr 183. Autobus z pętli Rondo Śródka pojechałby ulicami Wyszyńskiego i Estkowskiego, następnie przez Garbary i Szelągowską do ul. Serbskiej i dalej stałą trasą w kierunku Szarych Szeregów. Wraz z rozpoczęciem roku akademickiego, planowane jest także zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu zastępczego za PST, czyli linii nr T12, która w dni robocze w godzinach szczytu komunikacyjnego ma kursować co 3 minuty.

Miasto nie zdecydowało się na uruchomienia linii wahadłowej na remontowanej trasie PST, np. na odcinku od przystanku Słowiańska do pętli Sobieskiego. W uzasadnieniu podaje się, że Takie rozwiązanie byłoby mało wydajne, ponieważ nie pozwalałoby na dojazd do centrum miasta. Przede wszystkim jednak było to wykluczone ze względu na konieczne wyłączenie zasilania. Dodatkowo części tramwajów nie można byłoby wtedy używać, ponieważ znajdowałyby się na zamkniętej części torowiska, bez możliwości zjazdu do zajezdni i wykonania codziennych przeglądów technicznych lub naprawy ewentualnych usterek. Unieruchomienie wagonów znacząco ograniczyłoby możliwości Miasta przy układaniu optymalnego rozkładu jazdy.

Niezwłocznie po zakończeniu remontu pierwszego odcinka trasy PST, na przełomie 2022 i 2023 roku, planowane jest przywrócenie linii tramwajowej od centrum do przystanku Słowiańska.

oprac. red.