grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Czas rzeczywisty

"Rok temu pisałem interpelację w sprawie udostępnienia czasu rzeczywistego przejazdów pojazdów MPK Poznań na Google Maps. Bardzo się cieszę, że Poznaniowi jako jednemu z pierwszych miast udało się wdrożyć to rozwiązanie. Na pewno to dużo ułatwi osobom korzystającym z komunikacji publicznej. Duże brawa do wszystkich którzy mieli w tym swój udział" - informuje radny Bartłomiej Ignaszewski na portalu społecznościowym.

Fot. ZTM Poznań - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań

W lutym 2020 roku radny w interpelacji pisał m.in.: "Obecnie spora ilość osób kojarzy, że Google Maps oferuje w nawigacji samochodowej informacje o aktualnych korkach i czasie przejazdu. Jest to chyba najbardziej znana i powszechna aplikacja umożliwiająca sprawdzenie realnego czasu przejazdu z punktu A do B. W związku z tym chciałbym zapytać czy jest możliwe przesłanie przez Zarząd Transportu Miejskiego do Google, aktualnych danych odjazdów pojazdów komunikacji zbiorowej, a nie tylko tych rozkładowych?"

Udzielając wówczas odpowiedzi, wiceprezydent Mariusz Wiśniewski, informował, że skonfigurowane dane zawierające aktualne pozycje pojazdów oraz odchylenia od czasu rozkładowego zostały przekazane do weryfikacji Google i sprawdzenia możliwości ich implementacji na ogólnodostępnych mapach. Był to jeden z pierwszych etapów złożonego procesu wdrożenia GTFS-RT na mapy Google.

Teraz na mapach Google można już sprawdzić realny czas przejazdów autobusów i tramwajów ZTM Poznań. ​GTFS (General Transit Feed Specification), to międzynarodowy format zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. Dzięki jego wdrożeniu wszyscy użytkownicy map Google podczas planowania trasy przejazdu transportem publicznym zarówno w samym Poznaniu jak i na terenie całej aglomeracji, otrzymają informację o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu lub tramwaju.

Do tej pory na mapach Google możliwe było wyszukiwanie połączeń wyłącznie na bazie statycznych, planowych rozkładów jazdy, bez uwzględnienia przyspieszenia lub opóźnienia kursu. Obecnie dzięki wprowadzonym zmianom pasażerowie dokładniej będą wiedzieli, gdzie znajduje się pojazd, na który czekają i za ile minut przyjedzie. W procesie przygotowawczym wdrożenia nowej usługi uczestniczyło: Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe, Biuro Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa oraz Pełnomocnik Prezydenta ds. Smart City.

Dodatkowo ZTM usprawnił przekazywanie informacji o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwajów i autobusów, które jeszcze nie rozpoczęły kursu, ale są już zalogowane i oczekują na pętli. Stale ulepszany jest także system funkcjonujący bezpośrednio w przestrzeni miasta, zarówno jeśli chodzi o tablice na przystankach jak również informacje dostępne w pojazdach. W sporej części tramwajów i autobusów, wyposażonych w kompatybilne ekrany LCD, wzorem tablic przystankowych umieszczane są komunikaty w formie przewijanego paska u dołu ekranu. Tabor kupowany w ostatnich latach jest już standardowo wyposażony w takie urządzenia.

oprac. red.

Zobacz także: