grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Hałas w mieście jest jak smog

Radna Dorota Bonk-Hammermeister zapytała w interpelacji o realizację miejskiego programu ochrony przed hałasem. Według wielu organizacji międzynarodowych hałas i smog są najpowszechniejszymi w Europie zanieczyszczeniami środowiska.  28 kwietnia, czyli kilkanaście dni temu, obchodzony był Światowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem.

Ekran akustyczny w pasie przyulicznym, fot. WOŚ/UMP - grafika artykułu
Ekran akustyczny w pasie przyulicznym, fot. WOŚ/UMP

Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej co 5 lat przygotowywana jest mapa akustyczna miasta oraz tzw. program naprawczy mający na celu redukcję hałasu w kluczowych punktach miasta. Radna zauważa, że ostatnia mapa akustyczna Poznania pochodzi z 2017 roku zaś w 2018 roku Rada Miasta Poznania przyjęła Program ochrony środowiska przed hałasem. Radna uważa, że nie widać realizacji wielu działań wspomnianych w tym programie. W interpelacji zapytała m.in. o:

  • - stan prac nad wdrożeniem działań przeciwhałasowych (do roku 2023) dla hałasu drogowego
  • - prowadzone działania edukacyjne - edukację ekologiczną i uświadamianie obywateli na temat zanieczyszczenia środowiska hałasem.

Radna uważa, że nawet w okresie pandemii i uszczuplenia środków budżetowych miasta możliwe jest prowadzenie działań przeciwhałasowych, gdyż nie wymaga to wielkich inwestycji i przebudów, a jedynie małych realizacji - jak np. poduszki berlińskie i zwężenia spowalniające ruch samochodów, a tym samym ograniczające hałas drogowy.

Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceprezydent Bartosz Guss, który wyjaśnił, że każdego roku zarządzający drogami oraz liniami tramwajowymi i kolejowymi sporządzają sprawozdania z realizacji działań zaproponowanych w Programie, a następnie przekazują je do Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska. Zbiorcze sprawozdania dostępne są na stronie internetowej Wydziału: www.poznan.pl/mim/wos/.

Według sprawozdań za lata 2018-2020, spośród 29 działań zawartych w Programie (perspektywa krótkookresowa), mających na celu redukcję hałasu - 16 działań zostało zakończonych, a 5 działań znajduje się w fazie realizacji. Z kolei 22 z 29 działań zakładają wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów, co zostało osiągnięte m.in. poprzez wprowadzanie wyniesionych skrzyżowań, zmiany organizacji ruchu, jak np. wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, modernizacje sygnalizacji świetlnych oraz budowę poduszek berlińskich. Za wybór i wprowadzanie metod proponowanych w Programie odpowiedzialny jest zarządzający drogami.

Oprócz działań wskazanych w Programie, zarządzający drogami wykonuje inne działania mające wpływ na redukcję hałasu drogowego, przedstawione w sprawozdaniach jako działania dodatkowe, dotyczące m.in. bezpieczeństwa ruchu drogowego (rozbudowa systemu sygnalizacji świetlnych, przebudowa skrzyżowań).

Wśród działań ograniczających hałas tramwajowy wiceprezydent wymienił m.in. zakup i montaż smarownic torowych oraz przebudowę torowiska na ulicach: Lewandowskiej, Dowbora-Muśnickiego i Kórnickiej (nastąpiła wymiana szyn, mocowań i nawierzchni drogowej). W tym obszarze realizowane są też bieżące prace utrzymujące torowisko w dobrym stanie technicznym wraz z cyklicznym szlifowaniem szyn minimum raz na pół roku - zgodnie z zapisami Programu zawartymi w tabeli nr 113 pn. "Zestawienie obszarów podlegającym działaniom programowym w ramach ochrony przed hałasem tramwajowym - działania utrzymaniowo-naprawcze".

Wiceprezydent zwrócił uwagę, że w ramach działań edukacyjnych, Prezydent Miasta Poznania objął patronat nad wydarzeniem zorganizowanym przez Instytut Akustyki UAM, które odbyło się 25 kwietnia 2019 r. - w związku z obchodami Światowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem. W tym roku, z okazji Światowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem, na stronie internetowej Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska UMP ukazał się artykuł przybliżający zagadnienia związane z hałasem, a także działania Miasta w tym zakresie. Organizacja plenerowego wydarzenia edukacyjnego była niemożliwa ze względu na stan epidemii Covid-19.

oprac. SZYM

Zobacz więcej: